ICC-code voor Reclame- en Marketingcommunicatie 2024

De Internationale Kamer van Koophandel (ICC) bevindt zich in een unieke positie om inzichtelijke richtlijnen te bieden op het gebied van marketing en reclame over de hele wereld. Als wereldbedrijfsorganisatie, waarvan de leden zijn samengesteld uit duizenden ondernemingen uit alle sectoren en regio’s, is ICC sinds 1937, toen het de eerste ICC-code voor reclamepraktijken uitvaardigde, een belangrijke regelgever op het gebied van marketing en reclame.

Door de jaren heen heeft de ICC-code gefunctioneerd als basis voor zelfreguleringscodes, kaders en structuren over de hele wereld. Deze systemen hebben het vertrouwen van de consument bevorderd door te zorgen voor reclame die eerlijk, legaal, fatsoenlijk en waarheidsgetrouw is, terwijl ze ook snelle en eenvoudige oplossingen bieden voor eventuele inbreuken. 

De Code heeft zowel het bedrijfsleven als de samenleving ondersteund door ethische richtsnoeren te bieden die een eerlijke concurrentieomgeving tot stand brengen en de noodzaak van wet- of regelgeving tot een minimum beperken. Als reactie op opkomende praktijken en technologieën heeft  ICC het toepassingsgebied van de Code voortdurend bijgewerkt en uitgebreid om blijvend de relevantie en effectiviteit ervan te waarborgen. Deze laatste herziening komt tegemoet aan verdere gedragsveranderingen als gevolg van de digitale revolutie en blijft een gouden standaard voor moderne zelfregulering.  

Het ICC heeft uitgebreid overleg gepleegd over de herziening van de Code en is van mening dat de editie van 2024 van de ICC-Code voor Reclame en Marketingcommunicatie het vertrouwen van consumenten en de acceptatie van de rol van zelfregulering over de hele wereld zal blijven vergroten. We moedigen bedrijven en bedrijfsorganisaties aan om de toepassing van de Code te ondersteunen, om te zorgen voor verantwoorde marketingcommunicatie die iedereen ten goede komt.

Lees de editie van 2024 van de ICC-Code voor Reclame-en Marketingcommunicatie hieronder:

Bij de herziening van de ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie in 2024 werden een aantal artikels van plaats veranderd en hernummerd. De onderstaande concordantietabel bevat een overzicht van de wijzigingen betreffende de door de JEP toegepaste bepalingen.

ander nieuws