De Universiteit Gent heeft vandaag de site Magditonline.be gelanceerd, een platform met informatie over de langetermijngevolgen, eventuele privacy-issues en het (zelf)regulerend kader van het afbeelden van je kinderen op sociale media.
Op Magditonline.be vinden influencers bondig de rechten en plichten van zichzelf en hun kind terug op basis van de huidige regelgeving, en de instanties waarbij ze terecht kunnen als er iets misloopt. Het platform bespreekt bezorgdheden waarmee ouders zitten – mag dit online? – en geeft tips die ouders helpen bij het verantwoord delen van content.
Het Communicatie Centrum en de JEP hebben input gegeven bij de ontwikkeling van dit platform, en uiteraard wordt hierop ook de nodige aandacht besteed aan de nieuwe Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing en in het bijzonder de herkenbaarheid van commerciële communicatie!
Deze nieuwe aanbevelingen stellen de JEP immers in staat om de identificatie van de commerciële relatie tussen adverteerder en influencer beter te controleren, dit wil zeggen als er sprake is van een vergoeding of de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor de influencer, in ruil voor hun communicatie. Bovendien zijn de aanbevolen vermeldingen om de commerciële relatie te identificeren nu beperkter en doelgerichter.