Banner op website HLN.be met de tekst “Bye bye poetsen, hallo vrije tijd. Win hier je schoonmaakrobot. Permesso.be” Als men doorklikt komt men op website van Permesso.be terecht waar je eerst lid moet worden vooraleer je kan deelnemen.
Het betreft hier een wedstrijd die door Permesso.be (WDM Belgium NV) georganiseerd wordt.
Permesso.be is een online marketing platform dat de mogelijkheid biedt aan consumenten om zich te registreren en hun voorkeuren en interesses mee te delen met het oog op het ontvangen van reclameboodschappen per e-mail voor producten of diensten die hen het meeste zullen interesseren. Bij de inschrijving is de consument volledig vrij om op de vragen van de vragenlijst te antwoorden. Enkel een paar identificatie-gegevens (zoals geboortedatum, postcode en e-mailadres) zijn verplicht in te vullen. Ook na de inschrijving is de consument die lid geworden is van Permesso.be vrij om zijn profiel up te daten. Het e-mailadres wordt door Permesso.be ook niet doorgeven aan derden. De promotionele e-mails met de boodschap van de adverteerder worden via het Permesso.be-platform uitgestuurd. Permesso.be organiseert ook regelmatig wedstrijden om producten van de adverteerders te laten ontdekken door de personen die reeds lid zijn van Permesso.be en om op deze wijze nieuwe leden aan te trekken.
De wedstrijd “bye bye poetsen, hallo vrije tijd” kadert in dezelfde optiek. Vooraleer men op de banner klikt, wordt Permesso.be reeds duidelijk aangegeven als organisator van de wedstrijd. Eens men dan doorklikt op de banner, komt de consument op de welkomstpagina van Permesso.be. De personen die reeds lid zijn worden vervolgens uitgenodigd om zich in te loggen om vervolgens aan de wedstrijd te kunnen deelnemen. Nieuwe consumenten (dus nog geen Permesso.be lid) kunnen eerst het volledige concept leren kennen op deze welkomstpagina en – indien zij dit wensen- vervolgens inschrijven en deelnemen aan de wedstrijd. In dit laatste geval is het zelfs mogelijk om onmiddellijk na deelname terug uit te schrijven, zonder dat dit de geldigheid van de deelname in gevaar brengt.
Het is geenzins de intentie van de adverteerder om op een “verdoken” wijze informatie van de consument te bekomen. Het concept is vanaf het begin heel duidelijk uitgelegd en laat geen twijfel betreffende het objectief van Permesso.be: reclameboodschappen versturen, wedstrijden organiseren, … door verschillende adverteerders aan de leden die op die manier meer kans maken om aanbiedingen, wedstrijden, … te ontvangen die hen wellicht zullen interesseren.
De Jury heeft vastgesteld dat, na doorklik op de banner, men op een pagina van de website www.permesso.be komt waar men zich kan inschrijven. De drie stappen zijn daar duidelijk beschreven: 1. Ik geef mijn e-mailadres 2. Ik duid mijn interesses aan 3. Ik krijg kortingen en cadeaus en doe mee met wedstrijden.
Het concept is onder de tab ‘Concept Permesso’ toegelicht en in de FAQ leest men de verbintenissen van Permesso, onder meer ivm privé leven en persoonlijke gegevens.
Bij de inschrijving is de consument vrij om op de vragen te antwoorden en na deelname aan een wedstrijd kan hij zich onmiddellijk uitschrijven.
Op basis van wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70