WARNER BROS ENTERTAINMENT NEDERLAND – 24/02/2010

Beschrijving van de reclame

Banner met de tekst: « Comedy Collection BBC Happy Hour 1 kopen=1 gratis. Keuze uit meer dan 100 DVD’s waaronder», gevolgd door 5 beelden van DVD’s, gevolgd door de tekst: « Welke van de bovenstaande tv-series komt niet overeen met de titel ? Geef antwoord op www.demorgen.be en maak kans op dit DVD pakket uit de Comedy Collection. »

Motivering van de klacht(en)

Bij aankoop van de dvds van comedy collection kreeg men tot 31 december 2009 een gratis dvd die binnen de 6 weken zou toegestuurd worden. De klager deed zijn aanvraag op 7 december 2009. Ook de zus van de klager deed dezelfde aanvraag en heeft eveneens niets ontvangen. Op een Nederlandse website las de klager vele klachten over deze actie.

Standpunt van de adverteerder

Vooreerst heeft de adverteerder meegedeeld dat hij de gratis dvd’s aan de klager wou opsturen.

Vervolgens heeft hij de contactgegevens vermeld waarop de klager met hem in contact kan treden.

Hij deelde ook mee dat de actie een gratis keuze betreft bij aankoop van een DVD uit de Comedy Collection. Bij aankoop van deze dvd kon men naar de speciale website gaan en met de actiecode een andere dvd kosteloos uitkiezen. Na ontvangst van de bestelling (na goede afronding van het proces) ontvangt de klant zijn/haar DVD binnen 6 weken.

Door het succes van de actie en de, tijdelijke, manco’s van bepaalde titels zijn niet alle orders tijdig verstuurd. Alle klanten die hem, per mail, een reactie/vraag hebben gesteld zijn ook op de hoogte gebracht en aansluitend is de ontbrekende titels alsnog toegestuurd naar deze klanten.

De voorraad is gedurende de actie continu op peil geweest. Er waren echter bepaalde titels die later zijn aangeleverd waardoor bepaalde klanten de order ook later dan de, onder voorbehoud, toegezegde 6 weken hebben ontvangen. De stock is nog steeds aanwezig voor eventuele issues of manco’s in de levering naar de klant.

Verder deelde de adverteerder mee dat hij een presentje aan de klager zal toesturen voor het eventueel ontstane ongemak.

Jurybeslissing

De Jury heeft ingevolge het schrijven van de adverteerder genoteerd dat bepaalde orders niet tijdig verstuurd werden, maar dat deze alsnog toegestuurd worden aan de klanten. Zij heeft tevens genoteerd dat de stock continu op peil is geweest en nog steeds aanwezig is om de leveringen aan de klanten te bezorgen. De Jury heeft tevens genoteerd dat de adverteerder aan de klager een presentje zal toesturen voor het ontstane ongemak.

Gelet op voorgaande is de Jury van oordeel geen opmerkingen te moeten formuleren mbt de inhoud van de reclame in kwestie.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: WARNER BROS ENTERTAINMENT NEDERLAND
Product/Dienst: Comedy Collection
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  24/02/2010