VUM – 03/02/2006

Beschrijving van de reclame

Op de voorpagina van een krant staat de volgende tekst: “Verwen je vriend(in)! Cheque voor Luxeweekendje met tweede persoon gratis”. Vervolgens is er een verwijzing naar bladzijden 2 en 18.

Bladzijde 2 bevat een spaarpunt met een afbeelding van een vrouw met een badhanddoek om haar lichaam gewikkeld. Tekst: “Voor de Wellness Duocheque. Spaarkaart gemist? Zie www.nieuwsblad.be/spaarkaart of www.hetvolk.be.spaarkaart .”

Bladzijde 18 is volledig gewijd aan deze advertentie en bevat de volgende tekst “Heerlijk genieten dankzij uw krant! 1 betalen + 1 gratis = 2 luxe-verwennerijen. Slechts 245 euro. Knip 6 punten uit uw krant en trakteer uw partner op een luxe arrangement in een van onderstaande hotels. U betaalt voor één persoon en u neemt uw partner gratis mee.”
Vervolgens worden de 6 beautycentra nader beschreven (foto + uiteenzetting van het aanbod en de faciliteiten).
Onderaan deze bladzijde bevindt zich een spaarkaart voor 6 spaarpunten, met de volgende begeleidende tekst: “Knip de 6 spaarpunten uit die u van zaterdag 21 tot en met vrijdag 27 januari dagelijks in uw krant vindt en kleef ze op deze spaarkaart. Vul de spaarkaart duidelijk leesbaar in en stuur ze naar Partners Promotions VUM – Postbus 10 – 8340 Damme voor 10/03/2006. Stort gelijktijdig 14,95 euro* voor de duochecheque op rekening 738-0167405-05 met vermelding ‘Duocheque' + de naam van het hotel. U ontvangt de duocheque binnen de 10 werkdagen na ontvangst van uw betaling.”
De asterisk naast de prijs van 14,95 euro verwijst naar de volgende vermelding: “*Niet cumuleerbaar met andere kortingen en/of promotionele aanbiedingen.”
Naast de spaarkaart bevindt zich een verklarende tekst met als titel “Hoe spaart u mee voor uw duocheque?” waar de verschillende stappen worden uiteengezet.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame biedt luxeweekends aan tegen 245 euro, maar in werkelijkheid kost het 14,95 euro extra om de cheque te verkrijgen die recht geeft deze promotie. Dit is echter nauwelijks zichtbaar of ontcijferbaar.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder is van oordeel dat de klacht onterecht is. Hij stelt dat de advertentie duidelijk vermeldt dat de lezer die van de actie wil genieten, de spaarkaart moet insturen en 14,95 euro moet betalen, en dat hij de duocheque pas kan ontvangen als hij dit bedrag effectief betaalt. Hij benadrukte dat op de spaarkaart zelf alle nodige informatie terug te vinden is: “Vul de spaarkaart duidelijk leesbaar in en stuur ze naar Partners Promotions VUM, Postbus 10-8340 Damme voor 10/03/2006. Stort gelijktijdig 14.95 euro* voor de duocheque op rekening 738-0167405-05 met vermelding DUOCHEQUE+naam van het hotel. U ontvangt de duocheque binnen de 10 werdagen na ontvangst van uw betaling.”
Hij stelde tevens dat in de toelichting naast de spaarkaart, in een rode kader en dus helemaal niet weggemoffeld, duidelijk staat welk parcours moet worden gevolgd. Er wordt duidelijk aangegeven dat de prijs van het arrangement (245 euro) ter plekke moet worden betaald aan het hotel zelf. Hij voegde er tenslotte aan toe dat er ook meerdere duocheques kunnen verkregen worden, telkens voor de prijs van 14.95 euro en het volstaat maar 1 spaarkaart op te sturen.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden aangaande de prijs van dit aanbod. Het gaat duidelijk om 2 aparte prijzen die afzonderlijk dienen betaald te worden en beide prijzen, alsook de werkwijze (hoe spaart u mee voor uw duocheque) worden duidelijk vermeld. De Jury heeft derhalve gemeend terzake geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: VUM
Product/Dienst: Luxeweekend
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  03/02/2006