VRT – 26/07/2011

Beschrijving van de reclame

De TV spot toont een jonge man die een vakantiejob doet bij een drukkerij. Hij zegt: Hey ik ben den Dimmi en deze zomer luister ik MNM vanop mijn vakantiejob. Tijdens de uitvoering van zijn taken wordt hij vergezeld door 2 dansende dames in een korte short en bikinitopje.
Vrouwenstem: maak van je zomer een echte hit. Wil jij ook je eigen videoclip op TV . Surf naar MNM.be en vertel ons waar jij deze zomer luistert.

Motivering van de klacht(en)

De TV spot toont een videoclip waarin een jongeman als groot alfamannetje omringd wordt door weinig geklede, wulpse en onderdanig dansende dames. Alhoewel dit soort videoclips jammer genoeg een tijdje geleden schering en inslag waren op muziekzenders, hoort dit soort vrouwonvriendelijke en seksueel beladen beelden niet thuis op een familliale televisiezender als Eén. Daarenboven horen zo'n beelden, waarin de vrouw wordt misbruikt om - zonder enige link met de context - een product aan te prijzen eigenlijk nergens thuis in onze hedendaagse samenleving. De zender Eén heeft bovendien een gedeeltelijke voorbeeldfunctie in te vullen, wat de aard van deze feiten enkel maar verzwaart.

De klager was persoonlijk geschokt door het zien van dergelijke reclame, waarin:
- de vrouw enkel en alleen als zuiver seks- en lustobject wordt gezien,
- de vrouw als compleet onderdanig wordt afgebeeld ten opzichte van de man,
- geen enkele plaats is voor enige nuance ivm de positie van de vrouw in de samenleving.

Bovendien richt deze reclame zich enkel op een beperkte doelgroep, terwijl andere doelgroepen (vrouwen, kinderen, ...) compleet over het hoofd worden gezien. Een zelfde soort reclame, maar dan met schaars geklede mannen dansend rond een vrouw zou alvast dit probleem omzeild hebben en bovendien de nodige humor gebracht hebben.

Dit reclamefilmpje getuigt van een brutaliteit en onbeleefdheid die niet in de reclamesector zou mogen getolereerd worden.

Standpunt van de adverteerder

De tv-spot over de vakantiejob van de luisteraar past in een reeks van spots die laten zien waar en wanneer men luistert naar MNM. In de aanpak is gekozen voor een parodie op videoclips en daarbij worden een aantal zaken uitvergroot.
Het was geenszins de bedoeling om vrouwonvriendelijke beelden te maken. Ook niet om kijkers af te schrikken. Vanuit de sfeersetting moet het overkomen dat het net nog leuker is voor het personage (de luisteraar) om naar MNM te luisteren.

De adverteerder deelde mee dat bij de evaluatie van de tv-spots hij zeker rekening zal houden met deze opmerking.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat het om een parodie op videoclips gaat die op een humoristische manier werd uitgewerkt.

Gelet op deze context is de Jury van oordeel dat deze TV spot niet van aard is om vrouwonvriendelijk opgevat te worden en evenmin de waardigheid van de vrouw aantast.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: MNM
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  26/07/2011