VRT – 24/11/2010

Beschrijving van de reclame

De Tv spot toont door middel van suggestieve scènes een koppel dat aan het vrijen is met de radio aan. Op een gegeven moment komen er vonken uit de radio.
Daarna zien we een ander jong koppel dat ook aan het vrijen is met de radio aan. Plots valt hun radio uit en het koppel stopt met vrijen.
Tekst: life is music.
Logo van Studio Brussel

Motivering van de klacht(en)

De wijze van weergave van parende koppels is, niettegenstaande er weinig bloot in te zien is, aanstootgevend en moreel verwerpelijk. De meest intieme pose die mogelijk is wordt misbruikt ter promotie van een radiozender.De klager meent dat een dergelijke reclamespot bovendien niet bestemd is voor de jongste kijkers niettegenstaande uitzending op een uur dat deze geacht worden nog TV te kunnen kijken. De klager meent dat deze TV spot er ver over is. Zijn jongste zoon van 11 jaar maakte zelf de opmerking dat dit een vuile reclame is hetgeen aangeeft dat kinderen aanvoelen dat dergelijke beelden niet kunnen om promotie te voeren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder stelde dat als men goed naar de spot kijkt er nergens copulerende beelden te aanschouwen zijn. De intieme pose kan inderdaad de suggestie van copulatie wekken, maar het is aan de kijker om dat aanstootgevend te vinden.
De adverteerder is van oordeel dat hij binnen de normen van het toelaatbare is gebleven. Vandaag de dag zijn er overdag op muziekzenders als TMF en MTV videoclips te zien die veel explicieter zijn dan de beelden die in deze commercial getoond worden. Het tijdstip waarop de spot wordt uitgezonden is na 22.00 en daarbij gaat hij ervan uit dat kinderen jonger dan 16 jaar niet meer meekijken. Dat is namelijk ook niet de doelgroep waar Studio Brussel zich op richt.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze spot suggestieve scènes met vrijende koppels toont om het programma “One night stand” te promoten.

De Jury is van oordeel dat de beelden inderdaad een verband vertonen met het voorwerp van de reclame, met name het programma “One night stand”.

Niettegenstaande, is de Jury van oordeel dat deze beelden inderdaad ongeschikt zijn om gezien te worden door kinderen. Zij is derhalve van oordeel dat uitzending vóór 22u sociaal onverantwoord zou zijn en derhalve strijdig met art.1, al.2 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.

Dienaangaande heeft de Jury ingevolge het schrijven van de adverteerder genoteerd dat deze spot enkel wordt uitgezonden na 22 uur. In dat geval, is de Jury van oordeel geen opmerkingen te moeten formuleren.

De Jury verzoekt de adverteerder derhalve erop toe te zien dat de mediaplanning (na 22 uur) strikt nageleefd wordt.

De adverteerder heeft bevestigd dat er strikt op wordt toegezien.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Studio Brussel
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  24/11/2010