VRT – 23/11/2004

Beschrijving van de reclame

Een tv-spot toont een jongen die aan een tafel zit in een huiskamer en op een schuchtere manier naar zijn ouders kijkt die rustig in het salon zitten te lezen. Hij verzamelt zijn moed en stapt op zijn ouders af om hen aan te kondigen dat hij homo is. Hij trekt zijn pull uit en begint te dansen en te zingen op een opgewekt Engels liedje. Hij wordt vergezeld door 2 andere jonge mannen die samen met hem dansen Tekst (ondertiteling): “Liefste mama en papa. Het is misschien niet het moment. Maar ik ben zo content. Het wordt wel even slikken. Maar ik ben verliefd, ik ben verliefd, verliefd op een vent. Leder brengt mij in de mood. Strakke broeken voelen zo goed. Respect is wat ik vraag. Venten, ik heb ze zo graag”. De ouders kijken eerst verrast op, maar beginnen eindelijk met hun hoofd mee te bewegen op het ritme van de muziek. Op het scherm verschijnt de tekst “Make my day”, samen met het logo van radio Donna.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame geeft een totaal verkeerd beeld van homo's.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de strategische lijn die hij uitzet de volgende is : het leven kan wat meer optimisme en relativerings-vermogen gebruiken en de muziek van Donna speelt daarbij een grote rol. Hij lichtte toe dat de man in de spot duidelijk met een moeilijke boodschap zit, maar door het feit dat hij zich al zingend kan uiten, maakt dit de boodschap gemakkelijker, niet alleen om ze te brengen, maar ook voor de ouders om ze aan te horen. De homo wordt met zijn 2 vrienden op een humoristische manier uitvergroot om het musicalgehalte van de spot en het theatrale verhaal te ondersteunen. De adverteerder benadrukte dat hij in geen geval andersgeaarde kijkers/luisteraars voor het hoofd wil stoten. Hij stelde dat de situatie dermate veel humor en relativering bevat om dat duidelijk te maken.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze spot gerealiseerd werd met een grappige knipoog. Gelet op het duidelijk karikaturaal karakter was zij van oordeel dat deze spot geen risico inhoudt om door het brede publiek verkeerd begrepen te worden en evenmin van aard is om de waardigheid van homoseksuelen aan te tasten. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Radio Donna
Media: TV, Internet
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  23/11/2004