VRT – 21/09/2010

Beschrijving van de reclame

De Tv spot met als titel “De zondige zomer van Studio Brussel” toont een weide met daarop twee mobiele toiletten. Er komen twee mannen aan waarvan er een in een rolstoel zit. De man in de rolstoel wordt door de andere op het toilet geholpen.
Voice-over: “Hey Tom, weet ge nog? Gij en ik op de festivals. We hebben ons altijd goed geamuseerd hè. Dat is nu al 5 jaar dat gij mij rondduwt in dat karretje, da gij ervoor zorgt da ik altijd een goed zicht heb, ge hebt mij altijd echt goed geholpen hè maat, ge ging altijd drank gaan halen voor mij. Ge hebt zelfs al vrouwkes voor mij versierd, jaja. Tom, awel euhm ik moet u iets bekennen”.
De andere man ziet plots dat zijn vriend niet langer in een rolstoel zit.
Tom: “Hé, maar dat is, dat is een mirakel”

Tekst: Luister naar All Areas. Live vanop Graspop Metal Meeting, Rock Werchter, Les Ardentes, Rock Zottegem, Kust ze, Boomtown, 10 days off, Tomorrowland, Suikerrock, Lokerse Feesten, Feest in het Park, Pukkelpop, Laundry Day, Pukemarock en Leffingeleuren.

Motivering van de klacht(en)

De klager uit zijn verontwaardiging over deze zogenoemd grappige televisiespot van Studio Brussel. In het spotje veinst een jongeman rolstoelgebruiker te zijn. "Ik moet je iets bekennen", zegt hij tegen een vriend op het toilet. Daarna staat hij doodleuk recht. De humor ontgaat de klager volledig. Die spot zou erg mooi kunnen zijn. Waarom zegt die jongeman niet "bedankt om al die biertjes te gaan halen voor mij. Maar ik moet iets bekennen : ‘Ik lust eigenlijk liever cola" Dat zou een stuk grappiger zijn. En getuigen van meer respect voor echte rolstoelgebruikers.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder verontschuldigde zich indien deze spot aanstootgevend overkwam. Het was op geen enkel moment zijn bedoeling echte rolstoelgebruikers voor schut te zetten.

De reden waarom hij deze spot gemaakt heeft: de manier waarop hij humor in de spot wilde brengen, was door een situatie te creëren waarin een jongeman zijn goede vriend in de maling neemt. De focus van de humor ligt dus op de goedgelovige vriend die zich uit de naad werkt voor zijn beste kameraad.

Hij probeert uiteraard steeds rekening te houden met de manier waarop zijn spots overkomen bij de kijkers, maar humor is en blijft iets subjectief.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot een scène toont met 2 vrienden, waarvan één van hen veinst rolstoelgebruiker te zijn, maar uiteindelijk opbiecht dat hij zijn vriend al 5 jaar lang in de maling neemt.

De Jury is van oordeel dat de gespeelde scène irreëel overkomt (al vijf jaar,…) en geen denigrerende elementen bevat ten aanzien van rolstoelgebruikers (rolstoelgebruiker neemt deel aan festivals en feestgedruis en wordt op alle vlakken geholpen en gerespecteerd door zijn vrienden).

De gebruikte humor en het feit dat het gaat om een reclame voor Studio Brussel, maakt dat deze spot niet kleinerend of choquerend overkomt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Studio Brussel
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  21/09/2010