VRT – 20/06/2006

Beschrijving van de reclame

Een Tv-spot toont een kantooromgeving waar een vrouw aan haar bureau zit en de radio aanzet. Plots komt er een zwarte man in maatpak vanonder haar bureau gekropen die zegt “Thanks for turning me on”. Hij is vergezeld van twee knappe assistentes.

We zien hoe hij de werkvloer probeert om te toveren tot een meer aangename omgeving door meer spanning te brengen in de dagdagelijkse taken:

-een vrouw die aan het kopiëren is, leert hij hoe ze met haar achterwerk moet bewegen;
-wanneer de telefoon rinkelt, kijkt hij goedkeurend naar een vrouw die door de gang loopt om te telefoon te beantwoorden;
-wanneer een man tijdens een vergadering vraagt om de suiker door te geven, geeft hij aan hoe hij dit op een meer sexy manier kan doen;
-een vrouw die de ramen aan het schoonmaken is, leert hij de juiste bewegingen aan om dit op een verleidelijkere manier te doen.

Logo van Radio Donna + vrouwenstem: “Donna, make my day”.

Vervolgens zien we hoe een jonge vrouw ‘s avonds in haar wagen de radio aanzet en plots dezelfde man naast haar in de passagiersstoel verschijnt en het volgende zegt “I missed you baby”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is seksistisch en vrouwonvriendelijk, daar vrouwen worden voorgesteld als seksobjecten. Hierdoor wordt een vertekend beeld weergegeven van de werkvloer.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat hij het betreurt dat deze campagne als choquerend ervaren wordt door een kijker daar dit niet de inhoud of stijl is die Donna als openbare zender wil neerzetten. De bedoeling is enkel te entertainen en een glimlach teweeg te brengen bij een brede groep met als boodschap dat Donna zorgt voor een vrolijkere, aangenamere sfeer (Donna maakt je “werk”dag).
De gekozen stijl reflecteert wat Donna als product ook ambieert: modern, eigentijds, dynamisch, levenslustig, positief en verleidelijk, ondeugend, verrassend en met een knipoog. Om deze boodschap te communiceren werd gebruik gemaakt van metaforen, clichés en uitvergrotingen. Het is dus geen letterlijke weergave van de realiteit, maar een figuurlijke, tot de verbeelding sprekende context. De zwarte coach is de ultieme verpersoonlijking van Donna, want hij staat voor muziek en ritme. De relatie tussen hem, zijn vrouwelijke assistenten en het kantoorpersoneel symboliseren het verleidelijke maar altijd positieve karakter van Donna. De adverteerder benadrukte tevens dat hij bewust gezocht heeft naar een evenwicht tussen mannen en vrouwen en erover gewaakt heeft dat er voldoende personages roldoorbrekend werden neergezet. De coach geeft tips op de werkvloer over hoe je sexy en cool praat en beweegt, zowel aan vrouwen als mannen. Zijn assistentes doorbreken eveneens de sleur, ook zowel bij mannen als vrouwen. De coach en de muziek moeten iedereen een goed gevoel geven. De adverteerder besluit dat deze campagne op geen enkele manier verwijst naar de vrouw als gewillig slachtoffer van de op seks beluste man, hetgeen haaks zou staan op de waarden en openbare omroepopdracht van de VRT in het algemeen en die van Donna in het bijzonder.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze spot gerealiseerd werd met een grappige knipoog. Gelet op het duidelijk humoristisch en karikaturaal karakter was zij van oordeel dat deze spot niet het risico inhoudt om door het brede publiek als vernederend of seksistisch ervaren te worden en evenmin van aard is om de waardigheid van vrouwen of mannen aan te tasten. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Radio Donna
Media: TV
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  20/06/2006