VRT – 13/01/2016

Beschrijving van de reclame

Spot 1:
VO: “Iedereen is dol op eindejaarscadeaus.”
Jongen: “Allee, ziet hier eens. Weeral sokken. Weet ons bomma dan echt niet dat ik zo’n tas van De Kampioenen wou of een kampioenenvoetbal tenminste?”
Meisje: “Ja, en ikke. Zakdoeken, alsof ik altijd een snotvalling heb. Waarom krijg ik geen coole brooddoos van De Kampioenen of zo’n toffe kampioenendrinkbus?”
VO: “De FC De Kampioenen cadeaus. Je vindt ze bij Blokker.”

Spot 2:
VO: “Iedereen is dol op eindejaarscadeaus.”
Meisje: “Seg, kom eens.”
Jongen: “Ja, wat is er?”
Meisje: “Ik heb een idee. Zouden we niet tegen mama zeggen dat ze voor papa beter een thermosfles van Thuis kan kopen? In de plaats van weeral een das.”
Jongen: “Maar wacht eens. Dan kunnen we ook tegen papa zeggen dat hij beter een Thuisdekentje koopt in plaats van weeral zo’n stom postuurke voor op de schouw.”
VO: “De Thuis-cadeaus. Je vindt ze bij Blokker.”

Motivering van de klacht(en)

De kinderen uiten hun ongenoegen over de geschenken die ze van hun oma/opa krijgen. Dit komt volgens de klager heel agressief over. Hij denkt dat dit niet de juiste manier is om je kinderen dankbaarheid en respect te leren tonen voor hun grootouders. Reclame mag, maar wel op een opbouwende manier: zo'n reclame vindt de klager helemaal niet leuk en deze past volgens hem ook niet bij de visie van "Thuis".

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het hier over twee verschillende spots gaat: de eerste voor FC De Kampioenen waarin kleinkinderen hopen op een Kampioenen-cadeau en de tweede voor Thuis-producten waarin kinderen hun ouders willen suggereren om eens iets anders te kopen voor elkaar.
Hij verontschuldigt zich indien deze spots aanstootgevend overkwamen. Het was op geen enkel moment zijn bedoeling om (groot)ouders te kwetsen of (klein)kinderen aan te moedigen om ondankbaar of respectloos om te gaan met hun (groot)ouders.
Door voor een zeer stereotype situatie te kiezen wilde hij humor in de spot brengen, een situatie waarin kinderen hopen om niet weer het zelfde kerstcadeau te krijgen. De focus van de humor ligt dus op het krijgen van minder gewenste cadeaus eerder dan op het feit dat het van de grootouders komt.
Hij probeert uiteraard steeds rekening te houden met de manier waarop zijn spots overkomen bij de kijkers, maar humor is en blijft iets subjectiefs.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de twee radiospots in kwestie. Zij heeft er nota van genomen dat de spot die betrekking heeft op cadeaus van “FC De Kampioenen” kinderen laat horen over de cadeaus die zij van hun grootmoeder kregen en dat de spot die betrekking heeft op cadeaus van “Thuis” kinderen laat horen over de cadeaus die hun ouders aan elkaar geven.

De Jury is van mening dat de spots slechts beogen de producten van de adverteerder als geschikte cadeaus in de verf te zetten, zonder daarbij agressief over te komen of de relatie van kinderen met hun grootouders of ouders negatief in beeld te brengen.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame is opgemaakt met de nodige zin voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, zodat ze noch positieve sociale gedragingen en houdingen, noch het gezag of het oordeel van ouders en opvoeders ondermijnt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: VRT
Product/Dienst: Merchandising FC De Kampioenen / Thuis
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  13/01/2016