VOO – 03/04/2014

Beschrijving van de reclame

Vader: « Alors Thomas, on prend quelle promo ? Le décodeur numérique pour regarder tes chaînes préférées dans ta chambre ou les 60 € de remise ? Comme ça on peut acheter… je sais pas moi… des livres ! »
Kind: « Des livres ? Ces gros machins remplis de feuilles avec plein de textes écrits dessus ? »
Vader: « Euh oui. »
Kind: « Ça va pas la tête ?! »
Voice-over: « En ce moment, à l’achat d’un Pack Trio de VOO, nous vous offrons une VOO Box pour profiter du numérique sur votre deuxième télé ou 60 € de remise pour profiter de ce que vous voulez. En plus, les frais d’activation sont offerts. Plus d’infos au 0800/800 25 ou sur voo.be. Offre soumise à conditions. »

Motivering van de klacht(en)

De klager betreurt het dat men aanvaardt dat een reclame bij monde van een kind het lezen bekritiseert terwijl het gaat om een fundamentele activiteit en terwijl de Franse Gemeenschap probeert om het lezen bij jongeren te stimuleren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij er op eigen initiatief voor gekozen heeft om de betwiste spot van antenne te halen aangezien hij zich gerealiseerd heeft dat deze eventueel aanstootgevend zou kunnen zijn.

Het doel van deze reclame was simpelweg om een typisch antwoord dat een kind aan zijn ouders zou kunnen geven in scène te zetten. Deze reclame blijft in lijn met de positionering van de adverteerder die hem ertoe aanzet om situaties uit het dagelijks leven te tonen.

Niettemin, aangezien literatuur een belangrijke waarde is in de cultuur van kinderen, een waarde die de adverteerder deelt, heeft hij besloten om de spot van antenne te halen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat in de radiospot een kind verontwaardigd is wanneer zijn vader voorstelt om boeken te kopen.

De Jury is van oordeel dat de reclame aldus het lezen denigreert en een positieve levenstijl ondermijnt, wat strijdig is met artikels 12 en 18 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.

De Jury is eveneens van oordeel dat de reclame getuigt van een gebrek aan sociale verantwoordelijkheid.

Gelet op het voorgaande, heeft de Jury de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

Dienaangaande heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder op eigen initiatief beslist heeft om de spot in kwestie niet meer te verspreiden.

Adverteerder: VOO
Product/Dienst: Trio Pack
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  03/04/2014