Een advertentie toont 2 wagens van het merk die geparkeerd staan op een parking onder een verlichtingspaal. Tekst: “Hoe komt het dat een volledig dorp net dezelfde wagen koopt?” (gevolgd door een begeleidende tekst) : “DE NIEUWE VOLVO S40 EN HET RAADSEL VAN DALARÖ vanaf vandaag op www.volvocars.be”.
Onderaan : “Kom vanaf vandaag de nieuwe volvo S40 diesel uittesten bij uw Volvo verdeler. Opendeurdag op zondag 21 maart” gevolgd door de veiligheidsslogan en enkele technische gegevens.
Het filmpje op de website www.volvocars.be bevat getuigenissen en bedenkingen van enkele inwoners van het Zweeds dorpje Dalarö die allen op dezelfde dag dezelfde wagen zouden gekocht hebben, alsook van experts inzake het collectief onderbewustzijn.
Na onderzoek van het materiaal dat door de adverteerder werd bezorgd en van de reclame die naar de website verwijst, was de Jury van oordeel dat het duidelijk is dat het filmpje dat kan bekeken worden op de website www.volvocars.be deel uitmaakt van een commerciële communicatie die tot doel heeft de verkoop van de Volvo S 40 te bevorderen. Zij is van oordeel dat deze communicatie niet van aard is de consument te misleiden. Zelfs indien de consument niet zou begrepen hebben dat het om fictie gaat, bevat deze communicatie geen beweringen, gegevens of voorstellingen die misleidend zijn m.b.t de eigenschappen van het product zelf. Deze is evenmin van aard de belangen van het publiek te schaden. De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70