De reclame beeldt de Volvo V40 R-Design af en bevat de volgende tekst: “Verleid de dochter, stel de moeder gerust”.
De adverteerder deelde mee dat de boodschap die hij met deze campagne wil overbrengen is dat een sportieve 'look' en veiligheid elkaar niet uitsluiten. En zeker niet bij Volvo.
R-Design modellen worden in hoofdzaak gekocht door een mannelijk publiek. Het R-Design-pack maakt de auto imposanter en hiermee hopen vele mannen indruk te maken. Bij vrienden, collega's, hun vriendin maar ook bij hun (toekomstige) schoonmoeder. Want de Volvo V40 R-Design ziet er niet alleen goed uit (looks) maar is ook de veiligste wagen ooit in zijn klasse en zo slaat de chauffeur twee vliegen in één klap: hij verleidt het meisje met de looks en stelt de moeder gerust met de veiligheidssystemen.
De Jury heeft vastgesteld dat de affiche die de Volvo V40 R-Design weergeeft de volgende tekst bevat: “Verleid de dochter, stel de moeder gerust”.
De Jury is van mening dat het simplistisch is om de indruk te geven dat vrouwen zich zouden laten verleiden door een auto, wat nog opvallender is voor de Nederlandse affiche die het woord ‘verleid’ gebruikt.
Aangezien een dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan veroorzaken bij het publiek, heeft de Jury een advies van voorbehoud geformuleerd conform artikel 2 van haar reglement en doet zij een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70