De affiche toont een vrouw in lingerie en op hoge hakken met de tekst ‘LOU PARIS’ en een vermelding naar de website www.lou-paris.com
De adverteerder heeft meegedeeld dat het model dat voor deze campagne poseert een model is dat gespecialiseerd is in lingerie en helemaal beantwoordt aan de criteria voor “lingerie” model. Dit model werkt inderdaad voor een agentschap dat de maten van de modellen die zij tewerkstelt controleert en die het op geen enkel moment als professioneel kan beschouwen een persoon te gebruiken die zou beantwoorden aan de vereisten van het beroep.
De adverteerder heeft meegedeeld dat Kim Cloutier (model van de LOU campagne) in geen geval kan worden aanzien als een zogenaamd “anorectisch” persoon, daar zij de volgende maten heeft: taille 62 cm, heupen 88 ½ cm, boven de borsten 83 cm, onder de borsten 68 cm, cupmaat 85 B/C. Kim doet niet denken aan een anorectisch model.
De adverteerder heeft tot slot meegedeeld dat het doel van deze campagne vooral is om de gedragen lingerieproducten te sublimeren en dat het daardoor vanzelfsprekend is dat hij een model gaat opvoeren waarvan de vormen eer doen aan de gedragen producten.
Bovendien, heeft het merk Lou er altijd naar gestreefd om “lingerie”modellen te gebruiken om haar collecties te sublimeren en dit zonder een overdreven magerheid te gebruiken.
De Jury heeft vastgesteld dat de affiche een model in lingerie afbeeldt om het lingeriemerk in kwestie te promoten. De voorstelling van de vrouw heeft dus een link met het aangeprezen product in de reclame.
De Jury is van oordeel dat het beeld in kwestie geen extreme magerheid weergeeft.
De Jury is tevens van oordeel dat dit beeld niet aanzet tot een gedrag dat kan leiden tot anorexia.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70