Voice-over van de radiospot: “Stel: u koopt bij Vanden Borre een wasmachine. En stel – het kan bijna niet, maar stel: u ziet dezelfde wasmachine goedkoper in een andere winkel. Wel dan betalen wij u het verschil terug. Zonder discussie. Want wij willen dat u er zeker van bent dat u – altijd en voor elk toestel – de laagste prijs betaalt.
Een woord is een woord.”
De adverteerder doet erg veel inspanningen om over de voorwaarden van zijn laagste prijsgarantie te communiceren:
- Elke klant die een aankoop doet, krijgt een Akte van vertrouwen mee. Dit document bevat het service-aanbod van Vanden Borre in 10 engagementen en ook gedetailleerde informatie over de laagste prijs garantie;
- Op het aanvraagformulier tot terugbetaling van het prijsverschil dat ter beschikking is in de winkels, wordt deze informatie in extenso herhaald;
- Op de website vinden de klanten eveneens een uitgebreide toelichting.
Met de laagste prijs garantie belooft de adverteerder om zijn klanten het prijsverschil te vergoeden indien zij hetzelfde product elders goedkoper vinden.
Het klopt dat de adverteerder zijn prijzen niet systematisch aanpast aan de prijzen van websites. Enerzijds is de echtheid van het aanbod op het internet vaak moeilijk te controleren, anderzijds bieden de zogenaamde “pure players” niet dezelfde service als Vanden Borre (er is geen toonzaal, geen stock, geen eigen dienst na verkoop, geen gratis levering, …).
Toch biedt de adverteerder zijn klanten die een lagere prijs gezien hebben op het internet doorgaans wel een korting aan, die rekening houdt met de geboden servicevoorwaarden.
Hij maakt hiermee zeer veel tevreden klanten, zodat hij mag stellen dat klachten over de laagste prijs garantie een uitzondering zijn.
De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot ondermeer het volgende vermeldt:
U ziet dezelfde wasmachine goedkoper in een andere winkel. Wel, dan betalen wij u het verschil terug (…), gevolgd door een verwijzing naar de website.
De Jury is van oordeel dat men onder de term “winkel” in eerste instantie een fysiek verkooppunt verstaat. Internetshops hebben niet steeds dezelfde dienstverlening (toonzaal, dienst naverkoop, enz) als fysieke verkooppunten. Gelet op het feit dat er in de spot bijkomend ook verwezen wordt naar de website, waar de voorwaarden (in casu: geen websites) kunnen geraadpleegd worden, is de Jury van oordeel dat deze spot niet van aard is om de consument te misleiden op dit vlak.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70