Universal Pictures – 25/10/2023

Beschrijving van de reclame

De spot toont beelden uit de film in kwestie, waaronder beelden van twee meisjes met verminkte gezichten die vastgebonden op stoelen zitten en akelig lachen en schreeuwen.
Aan het begin van de spot staan links bovenaan de Kijkwijzer-logo’s voor het leeftijdsadvies van 16 jaar en geweld, grof taalgebruik en angst vermeld.
Tekst op het scherm: “Dit jaar – The Exorcist Believer – Nu in de bioscoop”.
Ondertitels (vertaling van in het Engels gesproken tekst):
“Die meisjes hebben iets meegebracht.
Ze kloppen synchroon.
Eén meisje leeft, één meisje sterft.
Jij mag kiezen.”.

Motivering van de klacht(en)

1) De klaagster verwees naar een uiterst onplezierige ervaring die zij had terwijl zij samen met haar 10-jarige zoon naar "The Voice Kids" keek via de app om 21u45. Zij werden geconfronteerd met een reclame voor de gruwelijke film "The Exorcist", die niet doorgespoeld kon worden. De beelden waren degoutant en walgelijk en niet alleen verontrustend voor haar als volwassen vrouw, maar ook voor haar echtgenoot. Ze kan zich niet voorstellen hoe beangstigend dit moet zijn voor een kind.
Als consument is zij van mening dat zij het recht heeft om beschermd te worden tegen schokkende en aanstootgevende inhoud, met name in advertenties die op grote schaal worden verspreid. De beelden kunnen potentieel schadelijk zijn voor een gevoelige doelgroep, zoals kinderen en mensen die moeite hebben met het verwerken van dergelijke expliciete inhoud.
Hoewel zij begrip heeft voor het belang van artistieke vrijheid, dienen er ook ethische grenzen en verantwoordelijkheden in acht te worden genomen om het publiek te beschermen.
Zij vraagt om deze lopende reclamecampagne niet meer te vertonen bij kinderprogramma’s of op tijdstippen waarop kinderen nog wakker kunnen zijn. En zelfs voor volwassenen.

2) De klaagster vindt de griezelige inhoud van deze reclame voor een horrorfilm niet geschikt bij programma's. Wanneer zij via de app op haar TV kijkt, wil ze geen beelden zien voor een horrorfilm die je kan bekijken in de bioscoop. Zij heeft thuis een 4-jarig kindje rondlopen dat heel aangedaan was van wat hij zag. Hierdoor slaapt hij minder goed en kan hij de beelden die hij zag moeilijk uit zijn hoofd zetten. Je kan de reclame niet doorspoelen en als je de reflex hebt gevonden om het uit te zetten is het kwaad al geschied. Dit kan absoluut niet.

3) De klager is erg gechoqueerd vanwege de reclame voor deze horrorfilm. Hij was met minderjarigen tv aan het kijken en zij waren echt aangedaan hiervan. Horror-reclame zou net zoals pornografische reclame of reclame voor sigaretten verboden moeten zijn volgens hem. Dit type film is meestal een R-rated film, dus hoort deze niet thuis in reclamespots.

4) De klaagster deelde mee dat een bepaald reclamefragment dat meteen begint met beelden van de nieuwe ‘Exorcist’-film voor haar (en ongetwijfeld nog andere mensen) echt choquerend is en haar echt doet schrikken.

5) De klager kijkt regelmatig programma’s op VTM Go in uitgestelde tijd en deze worden de laatste weken onderbroken met reclame voor de film ‘The Exorcist’. Zijn kinderen kunnen hier niet van slapen. Nog voor je kan wegkijken flitsen de eerste enge beelden al voor je ogen. Dit vindt hij niet OK, want de reclame verschijnt plots en kan niet worden vermeden, en zit ook tussen programma’s die wel geschikt zijn voor zijn kinderen.

6) De klaagster kreeg paniekaanvallen bij het afspelen van de reclame van ‘The Exorcist’.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze spot ter promotie van de film “The Exorcist: Believer” deel uitmaakt van een partnership met zijn mediapartner DPG Media. Ook VTM Go zit mee in dit pakket verwerkt, vandaar dat de spot daarop te zien is.
Hij voerde aan dat de spots die hij in zijn campagnes gebruikt steeds voorzien zijn van de nodige NICAM-logo’s/Kijkwijzer-logo’s. Uiteraard wordt er voor dergelijke spots een specifieke targeting toegevoegd aan de campagne en worden kinder- en familiefilms en programma’s vermeden. In dit verband voegde hij toe dat zijn mediapartner meteen heeft ingegrepen waar nodig zodat dit voorval zich niet meer kan herhalen, en verwees hij naar die mediapartner voor verdere toelichting.

Het betrokken medium deelde mee dat rekening wordt gehouden met het doelpubliek van het programma waarrond de trailer geplaatst wordt. Indien een spot enkel gericht wordt tot een publiek van volwassenen, wordt de programmering van de spot zo ingesteld dat deze enkel kan verschijnen na 21 uur, niet rond programma’s die gericht zijn op kinderen, en bij op VTM Go ingelogde 18+ profielen. Door een ongewilde menselijke vergissing werd dergelijke voorzorg helaas niet genomen bij deze trailer gedurende een zeer korte tijdsspanne. Deze foute instelling werd intussen rechtgezet. Het medium betreurt dit zelf ten zeerste, omdat het veel belang hecht aan de kijkervaring van de kijkers, ook de jongste kijkers en hun ouders.
Wat de klachten over de inhoud van de spot zelf betreft, voegde het medium nog toe dat de trailer representatief is voor de film The Exorcist zelf, niet straffer maar ook niet afgezwakt. The Exorcist is een horrorfilm, en een soort van vervolg op de gelijknamige film van 50 jaar geleden, die intussen een klassieker in het horrorgenre werd. De huidige film is geprogrammeerd in de filmzalen als 16+. Hoewel horrorfilms een genre op zich vormen, bereiken ze een breed publiek. Dat voor dergelijke Hollywoodproducties promotie wordt gevoerd via alle kanalen die gewoonlijk worden aangewend ter promotie van een brede publieksfilm is dan ook logisch. Er is geen reden om andere criteria te hanteren voor dergelijke reclame dan voor reclame voor andere films voor een gelijkaardig publiek. Dat niet iedereen horrorfilms kan appreciëren is begrijpelijk, maar dat geldt evenzeer voor bv. thrillers waarin veel bloed vloeit of die seksscènes bevatten. Dat kan geen reden zijn om de trailer voor deze film als niet toelaatbaar te beschouwen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de spot ter promotie van de film ‘The Exorcist: Believer’ en van de klachten die daarop betrekking hebben, en zowel de inhoud van de spot in het algemeen als diens ongeschiktheid specifiek voor jongere kijkers betreffen.

Zij heeft vastgesteld dat deze spot beelden uit de horrorfilm met een leeftijdsadvies van 16 jaar in kwestie toont, waaronder beelden van twee meisjes met verminkte gezichten die vastgebonden op stoelen zitten en akelig lachen en schreeuwen.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er onder meer nota van genomen dat voor deze spot een specifieke targeting was toegevoegd aan de reclamecampagne met de bedoeling om kinder- en familiefilms en programma’s te vermijden.

Wat de inhoud van de spot in het algemeen betreft, is de Jury van mening dat deze spot zich er, zoals bij trailers gebruikelijk is, toe beperkt om een selectie van fragmenten uit de gepromote film te tonen en aldus informatie te geven in verband met het genre van de film.

Zij is van mening dat de gebruikte beelden aldus een getrouwe weergave van de film beogen te vormen, die een vervolg is op een gekende klassieker uit het genre, zonder daarom echter overdreven angstaanjagend te zijn ten aanzien van het brede publiek waarop de film en de reclamecampagne ervoor zich richten.

De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te choqueren en derhalve als dusdanig niet getuigt van een onbehoorlijk maatschappelijk of professioneel verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Dit neemt niet weg dat de Jury tevens de mening is toegedaan dat de kwestieuze spot wel degelijk van aard is om choquerend over te komen voor jongere kijkers die ermee worden geconfronteerd, wat in casu klaarblijkelijk het geval is geweest, getuige waarvan de diverse klachten die specifiek dit punt betreffen.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikel 18.3 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code), heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie niet meer te verspreiden in een context waarin jongere kijkers geacht mogen worden te kijken.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de adverteerder reeds had aangegeven dat zijn mediapartner meteen heeft ingegrepen waar nodig zodat dit door een ongewilde menselijke vergissing veroorzaakte voorval zich niet meer kon herhalen.

Adverteerder: UNIVERSAL PICTURES
Product/Dienst: Film ‘The Exorcist: Believer’
Media: TV
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  25/10/2023