De spot begint met een beeld van een kind in de keuken met een doos Fermette.
Voice-over + tekst : «Hoe Fermette zijn vanille-ijs maakt ?»
Beelden van koeien die dansen + tekst : « Verkozen tot lekkerste vanille-ijs van Belgie » en in kleine letters : « Gekozen door 600 ijsliefhebbers tijdens een blinde smaaktest gedaan in 2009. Meer info is te vinden op www.fermetteijs.be ».
Voix-off : « De boer speelt muziek en de koeien dansen. Dan schudt men de melk tot ze heel romig en vanilleachtig is en zo krijg je lekker vannille-ijs. ».
Beelden van een familie die samen ijs proeven + tekst « Fermette is uitgeroepen tot het allerlekkerste vanille-ijs » en in kleine letters : « Gekozen door 600 ijsliefhebbers tijdens een blinde smaaktest gedaan in 2009. Meer info is te vinden op www.fermetteijs.be ».
Voice-over : « Ah daarom is het verkozen tot lekkerste vanille-ijs van België en dat proef je bij elke hap. Fermette vanille-ijs. Fermette is uitgeroepen tot het allerlekkerste vanille-ijs. Om dat te vieren krijg je extra gratis ijs. Haast je, want op is op. Fermette, da’s goed».
De adverteerder heeft vastgesteld dat de vraag die de klager stelt, gaat over de resultaten van de test die toelaten om te stellen dat Fermette werd « verkozen tot lekkerste vanille-ijs van België ».
De adverteerder heeft de aandacht gevestigd op het feit dat elke keer als hiervan melding wordt gemaakt in de TV spot, onderaan het scherm een geschreven vermelding verschijnt die expliciet melding maakt van de herkomst van de uitgevoerde test.
Hij wordt inderdaad tweemaal doorverwezen, door een asterisk, naar een tekst waarin wordt vermeld dat het Fermette ijs werd « Gekozen door 600 ijsliefhebbers tijdens een blinde smaaktest gedaan in 2009” als beste vanille-ijs van België. Hij wordt eveneens doorverwezen naar de website www.glacefermette.be om meer informatie te bekomen.
De adverteerder vindt derhalve dat de reclame de herkomst van het uitgezonden bericht voldoende rechtvaardigt.
De Jury heeft vastgesteld dat de voice-over en de tekst van de spot het volgende vermelden : « Verkozen tot lekkerste vanille-ijs van Belgie » en dat het tweemaal onderaan het scherm in kleine letters een vermelding verschijnt die gewag maakt van de herkomst van de uitgevoerde test: « Gekozen door 600 ijsliefhebbers tijdens een blinde smaaktest gedaan in 2009. Meer info is te vinden op www.fermetteijs.be ».
De Jury heeft kennis genomen van de gebruikte methodologie voor de uitvoering van de test in kwestie en heeft nota genomen van volgende punten die haar inziens essentiële informatie vormen voor de consument.
Het gaat over een ‘monadic’ test
De 600 consumenten werden verdeeld in meerdere groepen en ze hebben dus niet allemaal het Fermette ijs geproefd.
De consumenten die deelnamen aan de test werden gekozen uit een groep van moeders met jonge kinderen.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de bewering : « Gekozen door 600 ijsliefhebbers» de consument kan misleiden in de zin van artikels 88, 2° en 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, alsook de artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en artikel 4 van de FEVIA-code.
De Jury heeft derhalve aan de adverteerder verzocht om de spot te wijzigen zodat het duidelijk is dat het Fermette ijs verkozen werd, niet door meer dan 600 ijsliefhebbers, maar tijdens een ‘monadic’ test die uitgevoerd werd met 600 moeders met jonge kinderen die ook ijsliefhebber zijn en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden. De Jury heeft de adverteerder eveneens aangeraden om deze vermelding op goed leesbare wijze te laten verschijnen. Deze vermelding moet leesbaar zijn in normale omstandigheden en moet dus opgesteld worden in een voldoende groot lettertype. De duur van de weergave moet de consument eveneens toelaten om de vermelding volledig te lezen zonder dat hij op een heruitzending van de reclameboodschap moet wachten om volledig kennis te kunnen nemen van de desbetreffende vermelding.
De adverteerder heeft bevestigd dat hij de beslissing van de Jury zal naleven.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70