De TV-spot betreft reclame voor een nieuwe Dove douchecrème.
Op het einde van de spot wordt een staal van de douchecrème getoond, terwijl in voice over het volgende wordt gezegd: “Ontdek de schoonheid van Nutrium Moisture. Ga naar dove punt com en probeer het gratis.”
In beeld staat onder meer het volgende te lezen: “Gratis sample via Dove.com op=op”
De adverteerder stelt vast dat de klager de indruk heeft dat enkel Nederlanders een staal kunnen aanvragen, maar waarschijnlijk is het zo dat hij wegens een nog onbekende reden op de Nederlandse website terecht is gekomen. De twee persoonlijke gegevens waar hij het namelijk over heeft (postcode in cijfers en letters) zijn specifieke Nederlandse gegevens eigen aan elk Nederlands postadres.
Daarbij wenst de adverteerder wat verduidelijking te geven. De website waarnaar de TV-spot verwijst, is op vlak van informatica geolocalised. Dit houdt in dat bezoekers van de website in principe automatisch naar het correcte land gebracht worden. Hierdoor komen mensen die vanuit België naar www.dove.com surfen in principe automatisch terecht op http://be.dove.com. Hetzelfde geldt voor mensen die zich vanuit Nederland willen inschrijven: ze zullen automatisch naar de Nederlandse website http://nl.dove.com doorgeschakeld worden.
Verder bestaat de mogelijkheid om vanop elke pagina van de Dove website naar de pagina van een ander land te surfen door onderaan op “Dove wereldwijd” te klikken en dan het gewenste land te kiezen. Vervolgens kan de gebruiker ook altijd op de Belgische website terecht door rechtstreeks naar http://be.dove.com te surfen. De domeinnaam www.dove.be waarnaar de klager verwijst, kan door Unilever niet worden gebruikt voor haar Dove merk aangezien deze al door een ander bedrijf geregistreerd is.
In ieder geval zal de adverteerder ervoor zorgen dat er in de toekomst bij voorkeur rechtstreeks het Belgisch adres van de Dove website (http://be.dove.com) in België gecommuniceerd wordt.
De Jury heeft vastgesteld dat de TV spot naar de website dove.com verwijst.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury genoteerd dat de website in kwestie geolocalised is, waardoor bezoekers van de website in principe automatisch naar het correcte land gebracht worden. De bezoekers kunnen ook naar de pagina van een ander land surfen door op ‘Dove wereldwijd’ te klikken.
De Belgen zijn dus niet van de actie uitgesloten en hebben ook recht op een staaltje. De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame noch misleidend noch denigrerend is.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70