UNILEVER – 07/10/2009

Beschrijving van de reclame

Spot 1: gratis fles

De spot toont een vrouw die aan het koken is.
Voice-over: “Geen enkele andere Light doet de smaak van je gerechten zo opleven.”
Een man roept plots: “Cut”
Een man komt in beeld en wandelt naar de camera zodat we de opnameploeg zien die aan het eten is. Terwijl hij wandelt, zegt de man: “Waarom zou je dit geloven zonder het zelf te proeven. Oordeel anders zelf, net zoals deze mensen hier, surf naar solo.be en ontvang 1 van de 50.000 gratis Solo Light flessen.
Daarna verschijnt er een blauw scherm met een afbeelding van een fles en een pak Solo Light
Voice-over: “Nieuw: Solo Light, je moet het proeven om te geloven.”

Spot 2: kortingsbon

De tweede spot is gelijkaardig alleen biedt men daar een kortingsbon van 1 euro aan in plaats van een fles Solo Light.

Motivering van de klacht(en)

In deze reclame verwijst men op datum van 29/09/2009, nog altijd naar een gratis te verkrijgen staal solo light via de website solo.be

Op de website stond meer dan een week voordien dat alle stalen weggegeven waren. Op datum van 29/09/2009 staat er zelfs niets meer over deze actie op de website.

De klager is van mening dat het niet correct is om mensen naar de website te lokken met een actie waarbij al enige tijd geleden alle stalen van weggegeven zijn. Hij begrijpt dat deze acties 'zolang de voorraad strekt' zijn maar als een reclame volledig rond een actie draait zou deze van de buis moeten gaan als de actie afgelopen is en geen weken erna.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij op 14/09/09 een actie gelanceerd heeft voor zijn nieuwe Solo Light product.Via de website www.solo.be kon men een bon verkrijgen voor een gratis fles Solo Vloeibaar Light, dat bij de kruideniers en supermarkten kon worden omgeruild. Het aantal beschikbare flessen (50.000) stond duidelijk op de website vermeld. Deze actie werd vanaf 14/09/09 op de verschillende Belgische televisiezenders aangekondigd.

De actie bleek een groot succes te zijn en in de nacht van 20/09/09 tot 21/09/09 waren alle flessen weggegeven. Op 21/09/09, werd de website www.solo.be aangepast en werd de volgende boodschap meegedeeld: “De 50.000 gratis flessen Solo Vloeibaar Light zijn in één week al allemaal uitgedeeld. Een gigantisch succes! Maar niet getreurd… We hebben nog een leuke verrassing voor jou. Jij krijgt een online kortingsbon van 1 euro voor een fles Solo Vloeibaar Light. Druk hier je bon af en ruil hem in bij je kruidenier of supermarkt.” Deze nieuwe actie loopt nu nog steeds en dit t.e.m. 31/12/09 (zie huidige website www.solo.be).

Vanaf 21/09/09 werd de boodschap in de Tv spot ook aangepast. De adverteerder bezorgde dienaangaande de bevestigingen van de zenders.

Jurybeslissing

De Jury heeft uit het schrijven van de adverteerder genoteerd dat wegens het grote succes van de actie, de voorraad flessen uitgeput was op 21 september 2009. Zij heeft tevens genoteerd dat de spot mbt de gratis stalen Solo Light vanaf 21 september 2009 werd aangepast en vanaf dat ogenblik vervangen werd door de nieuwe versie die aankondigt dat men online een kortingsbon van 1 euro kan aanvragen die kan ingeruild worden bij de kruidenier of supermarkt bij aankoop van een fles Solo Light Vloeibaar. Dit werd tevens bevestigd door de zenders.

Gelet op wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de adverteerder correct gehandeld heeft en de reclame in kwestie niet van aard is om de consument terzake te misleiden.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: UNILEVER
Product/Dienst: Solo Light Vloeibaar
Media: TV
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  07/10/2009