UNILEVER – 05/11/2014

Beschrijving van de reclame

Tekst op het scherm:
“70% van de Belgen heeft een verhoogde cholesterol *
* 70% van de Belgen boven 45 jaar. Bron: Belgische Cardiologische Liga.
Het is van belang Becel pro.activ te gebruiken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde levensstijl.
77% heeft zijn cholesterol verlaagd in 4 weken *
* 77% van 52 deelnemers. Individuele resultaten kunnen verschillen.
Becel pro.activ bevat plantensterolen. De inname van 1,5 tot 2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen in 2-3 weken.
Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.”

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt dat de geschreven informatie in de reclame moeilijk leesbaar is. De informatie leek hem relevant en waarschijnlijk wettelijk noodzakelijk.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij besloten heeft om het lettertype van de geschreven informatie te vergroten.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot waartegen de klacht gericht is.

De Jury is van mening dat de geschreven informatie in deze spot moeilijk leesbaar is. Ze is van mening dat de consument integraal kennis moet kunnen nemen van de vermeldingen in kwestie in normale leesomstandigheden. Derhalve dient de informatie vermeld te worden in een voldoende lettergrootte.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikel 3 van de ICC code, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de tekst op een leesbare manier te laten verschijnen en bij gebreke hieraan de TV-spot niet meer uit te zenden.

Dienaangaande heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder het lettertype van de geschreven informatie reeds vergroot heeft in de verschillende versies van de spot.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: UNILEVER
Product/Dienst: Becel pro.activ
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Datum afsluiting:  05/11/2014