De spot, met het logo PEGI 18, toont videospelfiguren die vechten, met op het einde in het groot de tekst “Je bent één van ons geworden”.
De klaagster verwees naar de spot waarin zij een gevechtsstrijder ziet die mannen van (wat lijkt op) Arabische afkomst doodt. Volgens haar is de spot op meerdere niveaus misplaatst:
- gezien de huidige oorlog tussen Israël en de Gazastrook, zetten de moordbeelden in combinatie met de boodschap "Je bent één van ons geworden" wel heel erg aan tot haat;
- bij beïnvloedbare doelgroepen kan het overkomen alsof het oké is om te moorden;
- er wordt de laatste dagen erg gepolariseerd gereageerd op Joden en Palestijnen, soms met haatacties.
Zij vraagt om geen reclame on air te laten gaan die aanzet/kan inspireren tot geweld.
De adverteerder deelde mee dat Assassin’s Creed Mirage een fictiewerk is dat zich afspeelt in het Bagdad van de negende eeuw en dat het spel niet beoogt om de actualiteit te becommentariëren, maar om de spelers een authentieke ervaring te laten beleven in een historisch kader dat bekend staat om zijn bijdragen aan cultuur en wetenschap.
De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij wenst vooreerst haar begrip uit te drukken voor de persoonlijke perceptie van de klaagster van de reclame in kwestie, gelet op het conflict in Israël en Palestina.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er echter nota van genomen dat het historische kader van het spel Bagdad in de negende eeuw is en dat het gepromote spel slechts beoogt om de spelers een authentieke ervaring te laten beleven in dit kader.
Zij heeft vervolgens vastgesteld dat de reclame wordt uitgezonden met de vermelding van de PEGI-classificatie (Pan European Game Information) betreffende de leeftijd van consumenten voor wie het spel geschikt is (in dit geval ouder dan 18 jaar).
De Jury is van mening dat de beelden die videospelfiguren tonen duidelijk fictief zijn en in verband staan met de kenmerken van het spel waarvoor promotie wordt gevoerd.
Gelet op het voorgaande, is zij van oordeel dat de visuele en tekstuele elementen van de reclame niet choquerend zijn noch van aard om aan te zetten tot haat of om geweld te banaliseren.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70