De affiche met als titel « Tour de Sloggi® » toont 7 vrouwen op fietsen in ondergoed. Een van de vrouwen draagt een gele slip, een andere draagt een rode bolletjesslip en een derde draagt een groene string. De andere dragen wit ondergoed.
De adverteerder deelde mee dat zoals elke producent zijn producten gebruikt in reclame en hij slips maakt, het hem logisch lijkt dat zij dit gamma in de campagnes opnemen.
Aangezien Sloggi staat voor jong, hip en trendy wilt de adverteerder dit ook uiten via de reclamecampagne. Het is voor de adverteerder van groot belang dat ze de primaire doelgroep, de jonge, hippe vrouw, bereiken via de campagnes. Bovendien is het van allergroot belang dat hij, zowel commercieel, maar vooral ook ethisch op een verantwoorde manier met de hoofddoelgroep communiceren. De adverteerder is ervan overtuigd dat deze campagne de vrouwen niet in een negatief daglicht stelt.
De adverteerder was ook van mening dat het feit dat er slechts 2 klachten werden ingediend bij het gebruik van een zeer uitgebreid netwerk (620 panelen over gans België in de periode van 29 juni t/m 12 juli) enkel maar de juiste aanpak van de communicatie benadrukt. Het aantal spontane reacties daarentegen is ontelbaar. Daarom pleit de adverteerder voor het behoud van deze publicitaire uitingen.
De Jury heeft vastgesteld dat deze reclame een groep vrouwen voorstelt die enkel een damesslip of een string dragen en die op de fiets zitten met de houding van de mannelijke wielrenners, en dit met de slogan « Tour de Sloggi » die impliciet verwijst naar de Tour de France die momenteel gereden wordt.
De Jury heeft gemeend dat ondanks de link tussen de voorstellen van het lichaam en het aangeprezen product (lingerie), de affiche in kwestie niet enkel onfatsoenlijk is maar ook afbreuk doet aan de menselijke waardigheid, in casu die van de vrouw. Deze reclame buit inderdaad het beeld van de vrouw op onrechtmatige wijze uit en kan ongunstige reacties uitlokken mbt de vrouw door haar dubbelzinnig en onfatsoenlijk karakter.
Dientengevolge, heeft de Jury gemeend dat dergelijke affiche strijdig is met artikels 2 en 4, 1e alinea van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (IKK) en met artikels 2 en 3 van de regels van de JEP inzake de afbeelding van de mens.
Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury de adverteerder verzocht om derhalve deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd dat de campagne beëindigd is.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70