TRIUMPH INTERNATIONAL – 19/07/2010

Beschrijving van de reclame

De affiche met als titel « Tour de Sloggi® » toont 7 vrouwen op fietsen in ondergoed. Een van de vrouwen draagt een gele slip, een andere draagt een rode bolletjesslip en een derde draagt een groene string. De andere dragen wit ondergoed.

Motivering van de klacht(en)

De reclame is duidelijk afgestemd op een mannelijk publiek (cf. Tour de France, enz). Het gaat hier niet meer om reclame voor lingerie, maar voor het promoten, door de voyeuristische fotografie, van blote vrouwelijke achterwerken. De reclame is misleidend, de slipjes worden zelfs niet verkocht. Het merk Sloggi gebruikt de vrouw als lustobject en stelt de vrouw voor als een gekloond product: het zijn immers altijd dezelfde gestroomlijnde strakke en wellicht gephotoshopte billen. Dat het gaat om lingerie is helemaal geen punt meer voor Sloggi. Moet dit nu echt overal langs onze wegen verschijnen? Worden vrouwen hiermee beïnvloed zich te reppen om Sloggi-ondergoed te kopen? Of is dit enkel om mannen te behagen?

De klager vindt deze foto denigrerend voor het beeld van de vrouw. Nog niet zo lang geleden, zou dit soort van bloot en vooral de suggestieve houding (sommige modellen staan op de trappers terwijl ze zich niet eens op een steile weg bevinden), niet kunnen voorkomen op een openbare plaats. De klager vindt het eveneens choquerend dat dit soort reclame gelinkt wordt met een evenement zoals de Tour de France. Niet alleen de waarden komen niet overeen, maar de mannelijke wielrenners staan nog in groter contrast met de vrouwen die enkel hun achterwerk moeten tonen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat zoals elke producent zijn producten gebruikt in reclame en hij slips maakt, het hem logisch lijkt dat zij dit gamma in de campagnes opnemen.

Aangezien Sloggi staat voor jong, hip en trendy wilt de adverteerder dit ook uiten via de reclamecampagne. Het is voor de adverteerder van groot belang dat ze de primaire doelgroep, de jonge, hippe vrouw, bereiken via de campagnes. Bovendien is het van allergroot belang dat hij, zowel commercieel, maar vooral ook ethisch op een verantwoorde manier met de hoofddoelgroep communiceren. De adverteerder is ervan overtuigd dat deze campagne de vrouwen niet in een negatief daglicht stelt.
De adverteerder was ook van mening dat het feit dat er slechts 2 klachten werden ingediend bij het gebruik van een zeer uitgebreid netwerk (620 panelen over gans België in de periode van 29 juni t/m 12 juli) enkel maar de juiste aanpak van de communicatie benadrukt. Het aantal spontane reacties daarentegen is ontelbaar. Daarom pleit de adverteerder voor het behoud van deze publicitaire uitingen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze reclame een groep vrouwen voorstelt die enkel een damesslip of een string dragen en die op de fiets zitten met de houding van de mannelijke wielrenners, en dit met de slogan « Tour de Sloggi » die impliciet verwijst naar de Tour de France die momenteel gereden wordt.

De Jury heeft gemeend dat ondanks de link tussen de voorstellen van het lichaam en het aangeprezen product (lingerie), de affiche in kwestie niet enkel onfatsoenlijk is maar ook afbreuk doet aan de menselijke waardigheid, in casu die van de vrouw. Deze reclame buit inderdaad het beeld van de vrouw op onrechtmatige wijze uit en kan ongunstige reacties uitlokken mbt de vrouw door haar dubbelzinnig en onfatsoenlijk karakter.

Dientengevolge, heeft de Jury gemeend dat dergelijke affiche strijdig is met artikels 2 en 4, 1e alinea van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (IKK) en met artikels 2 en 3 van de regels van de JEP inzake de afbeelding van de mens.

Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury de adverteerder verzocht om derhalve deze reclame niet meer te verspreiden.

De adverteerder heeft bevestigd dat de campagne beëindigd is.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TRIUMPH INTERNATIONAL
Product/Dienst: Sloggi
Media: Affiche
Initiatief: Consument
Categorie: Textiel/kleding
Datum afsluiting:  19/07/2010