TOYOTA – 08/02/2010

Beschrijving van de reclame

De spot toont verschillende personen die in groepjes van 3, 4 of 5 personen in verschillende wagens stappen.
Voice-over : « Ontdek het volledig nieuwe Toyota gamma met 5 jaar garantie en 5 jaar bijstand op elk model. Daarbovenop biedt Toyota in januari op 5 modellen, 5 jaar gratis onderhoud. 5 jaar lang, 0 euro kosten. Dat is lang, maar wacht niet om ervan te profiteren. Bezoek uw Toyota verdeler voor 31 januari 2010. »

Motivering van de klacht(en)

Eerst worden in de tv-spot verschillende modellen van Toyota-wagens getoond, daarna volgt de aanbieding 5 + 5 + 5.
Onder die verschillende modellen bevindt zich ook de New Urban Cruiser, de wagen waar de klager in geïnteresseerd is. Bij navraag bij de Toyota dealer wordt er hem bevestigd dat de aanbieding 5 + 5 + 5 niet geldig is voor de Urban Cruiser, terwijl deze wagen toch in de reclamespot getoond wordt.Naar zijn gevoel gaat het hier om misleidende reclame.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft benadrukt dat
- de aangeklaagde TV spot bestaat uit twee delen of opeenvolgende berichten : « het nieuwe Toyota-gamma » en « de promotie 555 »
- de voice-over kondigt aan dat « heel het gamma geniet van 5 jaar onderhoud en garantie », maar dat « daarbovenop biedt Toyota in januari op 5 modellen, 5 jaar gratis onderhoud »
- samen met de voice-over, op het moment dat er gesproken wordt over de aanbieding 555, verschijnt de lijst met de desbetreffende modellen onderaan in beeld.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de TV spot in kwestie 4 voertuigen van het Toyota gamma en tegelijkertijd de promotionele aanbieding 555 voorstelt. De Jury heeft eveneens vastgesteld dat slechts één van de getoonde voertuigen in aanmerking komt voor de volledige aanbieding 555.

De Jury is van mening dat de combinatie tussen de beelden en de voice-off verwarring veroorzaakt bij de consument aangaande de aanbieding 555. De gemiddelde consument zal dit als één boodschap zien en zal derhalve denken dat het aanbod mbt het gratis onderhoud gedurende 5 jaar geldt voor alle getoonde modellen, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.

De Jury is derhalve van oordeel dat de spot in kwestie misleidend is en strijdig is met artikel 94/6, §1 4° van de wet op de handelspraktijken en met artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code) in die zin dat deze de consument misleidt aangaande het bestaan van een specifiek prijsvoordeel.

Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury de adverteerder verzocht om de spot in kwestie (NL+FR) te wijzigen door deze in overeenstemming te brengen met bovengenoemde bepalingen en, bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

De adverteerder heeft bevestigd dat de spot niet meer verspreid zal worden.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TOYOTA
Product/Dienst: Toyota
Media: TV
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  08/02/2010