TOTAL – 19/11/2008

Beschrijving van de reclame

In een radiospot hoort men metaal op de grond vallen.
Eerste personage : « Ah, tu jettes ta roue de secours ? »
Tweede personage :(buiten adem door het werk aan zijn wagen) : « Ben ouai, pour perdre du poids ! Attends écologie, écologie, hein. Plus la voiture est légère, moins elle consomme ... »
Ander geluid van een stuk metaal ...
Eerste personage : : « C'est pour ça que t'as jeté le pare-brise ? »
Tweede personage: « Mais oui, on a plus besoin de ça ... et les 4 portes aussi. »
Eerste personage: « Hé ? »
Tweede personage : « Ouai ... »
Eerste personage : « Et si on jetait le moteur ! »
Tweede personage : « Et pourquoi ? »
Eerste personage : « ... consommerait plus rien ! »
Voice off : « Il y a mieux à faire pour que votre voiture consomme moins. Utiliser Total Excellium, le carburant mis au point par Total pour diminuer la consommation et les émissions de CO2. »
Daarna « Chez Total, gagnez chaque semaine une Smart, la voiture élue comme la plus économique et la plus écologique du marché. Plus d’infos dans votre station Total ou sur total.be ».

Motivering van de klacht(en)

De boodschap, ingegeven door humor, bevestigt zonder enige dubbelzinnigheid dat opdat je voertuig minder zou verbruiken, men beter brandstof van Total kan gebruiken, dan uw motor weg te gooien en niets meer te verbruiken. Deze verkondiging vormt een belediging voor het gezond verstand. Deze reclame overschrijdt zonder enige twijfel de grens van de dubbelzinnigheid en het bedrog. De kwaliteit en de correctheid van de boodschappen inzake milieu zijn echter van kapitaal belang. Er zal nooit een gedragsverandering komen als de burger niet kan beschikken over juiste en eerlijke informatie op basis waarvan hij de juiste beslissing kan nemen. Deze reclame is bedrieglijk.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat elke verwijdering van overbodig overgewicht aan een wagen deel uitmaakt van de maatregelen om minder te verbruiken. De personen voorgesteld in deze reclame hebben een radicalere aanpak, omdat ze noodzakelijke onderdelen voor het goed functioneren en hun veiligheid van de hand doen. Deze houding, die op een humoristische manier wordt voorgesteld, mag natuurlijk niet beschouwd worden als een redelijke maatregel om zijn brandstofverbruik te verminderen.

De adverteerder voegde hier aan toe dat Total door middel van deze reclame een andere, meer realistisch methode voorstelt: het gebruik van additieve brandstof van het merk Excellium die betere prestaties vertoont in vergelijking met traditionele brandstoffen inzake verbruik en die bijgevolg minder CO2 uitstoten.

Deze kwaliteiten werden bevestigd door talrijke onafhankelijke testen die een gemiddelde bezuiniging van 3,7% en in sommige gevallen tot 5% aantonen..

De adverteerder benadrukte dat het doel van deze reclame erin bestaat om de kwaliteit van de brandstof te promoten en dat deze volledig correct is: het gebruik van Excellium vermindert het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Tenslotte deelde de adverteerder mee dat de radiocampagne afgelopen is.

Jurybeslissing

Vooreerst merkte de Jury op dat de situatie van de sketch absurd is. De voice-off die de effecten en kenmerken van de brandstof Total Excellium vermeldt, stelt een alternatief voor om minder te verbruiken terwijl men toch blijft rijden.. De Jury heeft vastgesteld dat de spot niet beweert dat het gebruik van Total Excellium minder verbruikt dan totaal niet te rijden, maar enkel dat er betere manieren zijn (dan de situatie voorgesteld in de spot) om minder te verbruiken en stelt een oplossing voor.

De Jury is van oordeel dat de radiospot niet van aard is om de consument misleiden aangaande de eigenschappen van het product en geen beweringen bevat die inhouden dat het product geen gevolgen zou hebben voor het leefmilieu.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TOTAL
Product/Dienst: Total excellium
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid, Milieu
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  19/11/2008