TOMTOM INTERNATIONAL – 11/05/2010

Beschrijving van de reclame

De e-mailing vermeldt het volgende:

Moeders zitten constant in de auto. De kinderen moeten naar school, voetbaltraining, muziekles en spelen bij hun vriendjes. Kortom, moeders zijn altijd onderweg.

Wat dacht je dus van een cadeau waarmee je hun leven net dat beetje makkelijker kunt maken? De TomTom Start2 is praktisch, stijlvol en geeft op elk moment van de dag de snelste route aan: alles wat een drukke moeder zich maar kan wensen.

De perfecte begeleider voor onderweg. Met dit plezierige, betaalbare navigatiesysteem zal zij in staat zijn:

• Snel te gaan navigeren met een vereenvoudigd menu met twee knoppen

• Gemakkelijk haar weg te vinden met gesproken straatnamen en geavanceerde rijstrookaanwijzingen

• In stijl te reizen met StartSkins in haar favouriete kleuren

• Start2 is uitgerust met de originele kaart of met de Europese kaart
onderaan volgende links :Meer info - koop nu op tomtom.com

Motivering van de klacht(en)

Deze e-mail die aan klanten wordt gestuurd getuigt van verregaand seksisme: moeders hebben kennelijk alleen een zorgende functie voor de kinderen. Huismoeder zijn is hun job. Van werkende vrouwen (die ook een navigatiesysteem zouden kunnen gebruiken) is geen sprake in deze zeer eenzijdige voorstelling van de moeder.
 

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij niet alleen producten ontwikkelt voor verschillende doelgroepen, maar dat hij ook over zijn producten communiceert naar deze verschillende doelgroepen toe. Daarbij speelt hij in op de actualiteit. Dat is de reden dat hij naar aanloop van Moederdag de TomTom Start in de kijker heeft gezet voor moeders. Daarbij is geen onderscheid te maken tussen werkende moeders of huisvrouwen en luidt de afsluitende zin dan ook “Kortom, moeders zijn altijd onderweg”. Hij heeft nimmer de bedoeling gehad om met deze e-mailing onnodig grievend dan wel discriminerend over te komen. Hij deelde tevens mee dat deze e-mailing slechts eenmalig was en de actie afgelopen is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de e-mailing in kwestie ondermeer het volgende vermeldt:

Moeders zitten constant in de auto. De kinderen moeten naar school, voetbaltraining, muziekles en spelen bij hun vriendjes. Kortom, moeders zijn altijd onderweg.

Wat dacht je dus van een cadeau waarmee je hun leven net dat beetje makkelijker kunt maken? De TomTom Start2 is praktisch, stijlvol en geeft op elk moment van de dag de snelste route aan: alles wat een drukke moeder zich maar kan wensen.

(…)

Tenslotte hoeft een moeder niet de zwaarste job ter wereld te hebben.
De Jury is van oordeel dat deze reclame geen elementen of zinspelingen bevat die erop wijzen dat de vrouw wordt terug gedrongen in haar rol van huismoeder. De e-mailing spreekt van moeders in het algemeen, gelinkt aan de actualiteit (moederdag) en derhalve inspelend op de verhouding moeder-kind , zonder te preciseren of te insinueren dat het om een huismoeder, dan wel een werkende moeder gaat.

Gelet op voorgaande is de Jury van oordeel dat deze reclame niet seksistisch is, noch stereotypes vooropstelt die zouden indruisen tegen de maatschappelijke evolutie.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TOMTOM INTERNATIONAL
Product/Dienst: Gps toestel
Media: E-mailing
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  11/05/2010