THOMAS COOK – 20/02/2013

Beschrijving van de reclame

Radiospot:
“Boek een Thomas Cook cruise voor 1 maart en de tweede persoon vaart mee voor slechts 1 euro. Ga snel naar je vertrouwde reisagent”.

Website:
Op de startpagina van de website staat bij de actie “Cruises: 2e persoon aan € 1” het volgende te lezen:
“Boek vóór 1 maart
2e persoon aan € 1
Ga in zee met Thomas Cook, ontdek hier ons uitgebreid aanbod cruises”.
Na doorklik staat onder meer het volgende te lezen: “Grote Cruise actie – De tweede persoon betaalt slechts € 1”, met daaronder een foto van een cruiseschip en de tekst “MSC Cruises Opera Promo – 8 dagen Noorse Fjorden” en “Vanaf € 1.241 2 pers. + kinderen gratis”.

Motivering van de klacht(en)

Het gaat met name om een aanbod voor een cruise in de Noorse Fjorden 8 dagen / 7 nachten met vertrek vanuit Amsterdam op 09/06/2013. De prijs voor een binnenkajuit is vanaf € 1240 per persoon, prijs voor de tweede persoon: € 1.
De klager gaat kijken bij de concurrentie (zelfde cruise-organisator MSC, zelfde boot, zelfde datum). De prijs voor een binnenkajuit is vanaf 680 € per persoon. En op de site van MSC Cruises is de prijs 1239 €, promo aan 729 € voor dezelfde datum.
De klager is van mening dat de adverteerder echt op het randje van de misleidende reclame zit, zelfs al is hij uiteindelijk de goedkoopste.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de kwestieuze reclameboodschap geenszins misleidend is en wel degelijk met de werkelijkheid overeenstemt. Door deze verkooppromotie kan de tweede persoon inderdaad boeken aan één (1) euro.
Hij begrijpt in voorliggend geval dan ook niet wat het probleem is van de consument. Dit valt volgens hem immers niet op te maken uit de klacht.
Hoe dan ook wijst de adverteerder er op dat de prijszetting van diensten behoort tot de vrijheid van handel. Het lijkt hem dan ook niet gepast om in te gaan op de prijszetting van de concurrentie.
Bovendien is het zo dat in dit geval de consument geenszins benadeeld is en van enige misleiding is dan ook, het dient uitdrukkelijk onderstreept, geen sprake. De eerste persoon reist aan de brochureprijs of zelfs aan een vaste lagere prijs en de tweede persoon aan één (1) euro. In casu stelt de klager zelf dat, als gevolg van de verkooppromotie, men bij de adverteerder goedkoper af is.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de radiospot en van de reclame op de website waarnaar deze radiospot verwijst.

De Jury heeft er dienaangaande nota van genomen dat de website na doorklik onder meer het volgende vermeldt: “MSC Cruises Opera Promo – 8 dagen Noorse Fjorden” en “Vanaf € 1.241 2 pers. + kinderen gratis”. De Jury is van oordeel dat op de website aldus in voldoende duidelijke mate wordt vermeld wat de prijs van deze cruise voor 2 personen bedraagt.

De Jury is van oordeel dat de reclame in kwestie niet misleidend is op dat punt.

De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: THOMAS COOK
Product/Dienst: Cruise
Media: Radio, Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  20/02/2013