THALYS – 21/12/2011

Beschrijving van de reclame

Spot Paris

“Dames en heren, Thalysreizigers, graag stellen wij u voor aan: Quitterie, 29 jaar, bruin haar, blauwe ogen, en enorm trendy. Deze winter wil zij u graag van harte verwelkomen in Parijs. Spreek met haar af! Zij zal u alle hoeken en gaten van de lichtstad laten zien (in het Frans: “vous attend à Paris pour vous réchauffer… avec sa doudoune et ses bons plans !”).
Parijs vanaf 25 euro.”
“Ontdek samen met Quitterie en al onze andere Welcomers de leukste adresjes in alle Thalys-bestemmingen. Reserveer voor 18 december en boek Parijs vanaf 25 euro.
Thalys. Van harte welkom.
Voorwaarden en reserveringen op thalys.com.”

Spot Cologne
“Dames en heren Thalysreizigers, deze winter staat Jens, een jongeman met een passie voor cultuur en een neus voor nieuwe trends, u op te wachten in Keulen. Helemaal klaar om u rond te leiden!
Spreek met hem af. Keulen voor maar 19 euro.”
“Ontdek met Jens en al onze andere Welcomers de leukste adresjes in alle Thalys-bestemmingen. Reserveer voor 18 december en boek Keulen vanaf 19 euro.
Thalys. Van harte welkom.
Voorwaarden en reserveringen op thalys.com.”

Motivering van de klacht(en)

Seksisme. Waarom het over het uiterlijk van de vrouw hebben en niet over dat van de man.

Standpunt van de adverteerder

Het idee was om de « Welcomers » van Thalys (personen die wonen in steden die worden aangedaan door de Thalys en die hun “goede ideeën” delen op de website) in beeld te brengen en hun kwaliteiten in een kleine advertentie te gieten, om vervolgens het principe van de service en de promotionele dimensie van de eindejaarsactie te onthullen.

Dit was zeker en vast niet bedoeld als vrijwillig seksisme, en als er een onhandigheid is geweest, vloeit deze voort uit de bedoeling de boodschap een humoristische toon te geven, zoals gebruikelijk is in reclame.

Het spijt de adverteerder uiteraard dat de boodschap fout waargenomen is door een luisteraar en Thalys International zal deze klacht in gedachten houden voor haar volgende campagnes.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de adverteerder de diensten van de “Welcomers” promoot via radiospots, de ene prijst de kwaliteiten aan van een vrouw, de andere die van een man.

De Jury is van mening dat de relevante kwaliteiten die op de voorgrond gesteld moeten worden te maken moeten hebben met de leukste adresjes (‘bon plans’) en het feit dat men van laatste nieuwigheden op de hoogte is.

Daarentegen is het volgens de Jury misplaatst om het uiterlijk van de Welcomer (‘29 jaar, bruin haar, blauwe ogen’) te vermelden en te verduidelijken dat ze ‘vous attend à Paris pour vous réchauffer avec sa doudoune …’ en geeft dit een heel andere betekenis aan de spot die de vrouw ter sprake brengt dan aan de spot die de man ter sprake brengt.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie getuigt van seksisme en afbreuk doet aan de waardigheid van de vrouw.

Op basis van de regels van de JEP inzake afbeelding van de mens (punten 1 en 3) en van artikel 4 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel, heeft de Jury de adverteerder verzocht de spot te wijzigen en bij gebreke hieraan niet meer te verspreiden.

De adverteerder heeft bevestigd dat de campagne is afgelopen en dat hij de spot in kwestie niet meer zal verpreiden.

Adverteerder: THALYS
Product/Dienst: Welcomers
Media: Radio
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  21/12/2011