TEST-AANKOOP – 20/03/2013

Beschrijving van de reclame

De banners met foto’s van tablets vermelden het volgende: “Geschenk: GRATIS Tablet! Ontvang een TABLET & 3 GRATIS magazines als geschenk na inschrijving. OP is OP. Klik hier!”.

Motivering van de klacht(en)

De klager haalt aan dat de adverteerder in een reeks Facebook-advertenties een gratis tablet belooft voor wie abonnee wordt (of kosten betaalt). Alle op Facebook getoonde banners bevatten beelden van tablets zoals de iPad, de iPad mini, de Samsung Galaxy tab, allen volwaardige tablets: groot aanraakscherm, mogelijkheid om apps te installeren, mogelijkheid om online te gaan, etc. Na doorklikken naar de site van de adverteerder blijkt dat de aangeboden tablet niet echt een tablet is zoals weergegeven in de banners: het scherm is amper 4 inch groot, er is geen mogelijkheid om apps te installeren, geen wifi, geen aanraakscherm, etc. Volgens de klager is dit kortom gewoon een speelgoedje waarop men een kaartspel kan spelen en geen tablet, wat nochtans de indruk is die in de campagne gewekt wordt met beelden van iPads, etc.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft meegedeeld dat de banners aanwezig op Facebook gebruikt werden zonder zijn toelating en buiten zijn medeweten om en een misbruik uitmaken van zijn naam en van zijn merk.

De adverteerder heeft verduidelijkt dat hij nooit hun inhoud heeft goedgekeurd en dat hij een ingebrekestelling heeft verstuurd om te gelasten de verspreiding van de aangeklaagde banners stop te zetten.

Het blijkt dat het bedrijf waarvan het promotionele materiaal afkomstig is, geprobeerd heeft zich te positioneren als aanbrenger van klanten aan de hand van een poging om de doeltreffendheid van zijn dienstverlening aan te tonen.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de klacht tegen Test-Aankoop betrekking heeft op reclamebanners aanwezig op Facebook die niet van Test-Aankoop afkomstig zijn en die gebruikt zijn zonder medeweten van Test-Aankoop en zonder zijn toestemming. De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat Test-Aankoop de nodige stappen heeft ondernomen om deze praktijk te doen stoppen.

De Jury heeft zich derhalve onthouden van uitspraak in dit dossier.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TEST-AANKOOP
Product/Dienst: Test-Aankoop
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Andere
Datum afsluiting:  20/03/2013