TELENET – 22/11/2012

Beschrijving van de reclame

In de TV-spot voor Telenet Fibernet valt eerst te zien hoe kinderen verstoppertje spelen met behulp van het internet.
Daarna verschijnt onder meer de volgende tekst in beeld: “Samen supersnel op ’t internet zonder snelheidsverlies (...) Gratis installatie” en onderaan, in kleine letters: “Gratis installatie voor nieuwe Telenet internetklanten. Je betaalt enkel nog een eenmalige activeringskost van € 50.”. Het eindscherm vermeldt: “0800 66 444” en “telenet.be”.
Voice-over: “Samen supersnel op ’t internet zonder snelheidsverlies. ’t kan allemaal. Met Fibernet. Nu met gratis installatie. Meer info op telenet.be”.

Motivering van de klacht(en)

De klager had op TV gezien dat de overschakeling naar een Fibernet Shake om te beschikken over draadloos internet volledig gratis ging zijn, wat hem telefonisch bevestigd werd.
Bij ontvangst van zijn factuur bleek evenwel dat hij 75 euro moest betalen voor de nieuwe modem, terwijl de oude modem mee terug was genomen. Volgens de klager gaat het dus om misleidende reclame.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde het volgende mee in verband met deze over de TV-spot “gratis installatie van Telenet Fibernet”.
De TV-spot vermeldt duidelijk dat de gratis installatie geldt voor nieuwe Telenet-klanten.
De TV-spot vermeldt ook duidelijk dat er nog een activeringskost verschuldigd is voor nieuwe Telenet-klanten.
Er wordt ook duidelijk verwezen naar de website voor meer informatie.
De klager zelf blijkt een bestaande klant te zijn.
Bestaande klanten/bestaande internetklanten komen niet in aanmerking voor deze promotie.
De website vermeldt het volgende:
“Promotie: gratis installatie op Fibernet en Fibernet XL
• Promotie: gratis Comfort- installatie voor € 75
• t.e.m. 31/12/2012
• voor nieuwe Telenet-klanten die kiezen voor Telenet Fibernet of Telenet Fibernet XL
• voor bestaande Telenet-klanten die kiezen voor Telenet Fibernet of Telenet Fibernet XL als nieuwe dienst (ook als je verhuist)
• PS Kies je voor een duurdere installatie, dan krijg je € 75 euro korting op die installatie.”.
De adverteerder meent dan ook dat de klacht ongegrond is.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat het in de klacht gesignaleerde probleem betrekking heeft op het feit dat het aanbod in de reclame slechts geldig is voor nieuwe Telenet internetklanten.

De Jury heeft vastgesteld dat in de TV-spot onder meer het volgende wordt vermeld: “Nu met gratis installatie. Meer info op telenet.be” en dat op het scherm onder meer verschijnt: “Samen supersnel op ’t internet zonder snelheidsverlies (...) Gratis installatie” en onderaan, in kleine letters: “Gratis installatie voor nieuwe Telenet internetklanten. Je betaalt enkel nog een eenmalige activeringskost van € 50.”, waarna het eindscherm vermeldt: “0800 66 444” en “telenet.be”.

De Jury heeft tevens vastgesteld dat op de website onder meer het volgende wordt vermeld (onder “Promo’s en voorwaarden”): “Promotie: gratis Comfort-installatie voor € 75 (...) voor nieuwe Telenet-klanten die kiezen voor Telenet Fibernet of Telenet Fibernet XL - voor bestaande Telenet-klanten die kiezen voor Telenet Fibernet of Telenet Fibernet XL als nieuwe dienst (ook als je verhuist)”.

In overeenstemming met haar eerdere beslissingen terzake, is de Jury van oordeel dat voldoende duidelijk wordt vermeld dat dit aanbod slechts geldt voor nieuwe Telenet internetklanten en de reclame derhalve niet van aard is om de consument te misleiden terzake.

De Jury heeft evenwel tevens vastgesteld dat de asterisk vóór de titel “Promo’s en voorwaarden” onderaan de pagina “Internet” op de website nergens naar verwijst, daar waar deze bij voorbeeld naar een mededeling “gratis installatie” hoger op de webpagina zou dienen te verwijzen.

Gelet op het voorgaande, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame op dit punt te wijzigen.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigt de Jurybeslissing te zullen respecteren en een aanpassing te zullen aanbrengen aan de website.

Adverteerder: TELENET
Product/Dienst: Telenet Fibernet met gratis installatie
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  22/11/2012