TELENET – 22/06/2010

Beschrijving van de reclame

Advertentie toont een Samsung Omnia II I8000 voor 1 euro ipv 449 euro met daarnaast “All-in-one smartphone”, het logo van Windows phone en Telenet.
Daaronder de tekst: “Bij een Walk & Talk 30 abonnement. Ga naar Belcompany of bestel op telenet.be”
Daaronder de kleine lettertjes: “Aanbod geldig van 01/06/2010 tot en met 30/06/2010 bij aankoop en activering van een abonnement Telenet Walk & Talk 30 van 24 maanden – enkel geldig voor Telenetklanten. Max. 2 gsm’s per klantennummer. 176 belminuten of 250 sms’en inbegrepen (beiden zijn niet overdraagbaar naar de volgende maand – enkel van toepassing in België voor oproepen en berichten naar mobiele en vaste nummers – niet van toepassing voor oproepen en berichten naar speciale nummers). Prijzen zijn inclusief btw en recupel. Aanbod geldig zolang de voorraad strekt”

Motivering van de klacht(en)

Telenet biedt de Samsung Omnia II 18000 aan voor 1 euro (normale verkoopprijs is 449 euro). Onderaan de advertentie staat dat het aanbod geldig is bij aankoop en activering van een Telenet Walk & Talk abonnement 30 van 24 maanden. De klager is van oordeel dat dit oneerlijke reclame is. Als de adverteerder een spectaculaire prijs aanbiedt van 1 euro, dient hij de eerlijkheid te hebben om te zeggen hoeveel het Telenet Walk & Talk abonnement kost per maand, gedurende de 24 maanden dat men verplicht is het abonnement te nemen. Het is dergelijke misleidende reclame die mensen naar een verkooppunt lokt en hen daar door de overredingskracht van getrainde verkopers ertoe aanzet om een schijnbaar goedkoop toestel aan te schaffen maar met een duur abonnement. De prijs staat niet vermeld in de reclame. Het zijn vooral sociaal zwakkeren die zich laten vangen aan deze sluwe reclame.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de campagne Telenet mobile in combinatie met GSM aan 1 euro loopt al sedert november 2009. Tot op heden had Telenet nog geen enkele soortgelijke klacht gekregen. Het is met andere woorden voor de meeste consumenten voldoende duidelijk dat het aanbod van 1 euro enkel geldt in combinatie met een abonnementsformule.

De advertentie uit Metro vermeldt voldoende duidelijk dat GSM aan 1 euro enkel geldt bij Telenet Walk & Talk 30 ( in subslogan)
Bovendien wordt in de legal mention, die toch wel voldoende groot en leesbaar is eveneens vermeld welke de overige voorwaarden zijn:
1) in combinatie met abonnement Telenet Walk& Talk 30
2) abonnementsduur van 24 maanden
3) aanbod voor Telenet klanten.

Telenet is dan ook van mening dat de publiciteit correct en zeker niet misleidend is.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat de voorwaarden van dit aanbod (bij activering van een Walk&Talk 30 abonnement gedurende 24 maanden, voor bestaande Telenet klanten) voldoende duidelijk vermeld worden in de reclame in kwestie. De vereiste van een Walk&Talk 30 abonnement wordt in subslogan (grote letters en in geel omkaderd) vermeld. De overige informatie wordt onderaan vermeld, maar op zichtbare en leesbare wijze. Derhalve is de Jury van oordeel dat deze reclame niet van aard is om de consument te misleiden mbt deze voorwaarden van dit aanbod.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TELENET
Product/Dienst: Walk & Talk
Media: Dagblad
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  22/06/2010