TELENET – 16/04/2013

Beschrijving van de reclame

De reclame op de website bevat onder meer het volgende:
“Yelo TV Plezant wat allemaal kan!”
“Yelo TV. Maak van elk scherm een tv.”
“Op terras of in je bed, met Yelo TV kijk je op elk scherm in huis live naar je favoriete programma’s, series en films. Zelfs opnames bekijk je nu op je tv, smartphone, tablet of computer! Opnames plannen en wissen? Ook dat kan dankzij Yelo TV heel gemakkelijk thuis en vanop afstand.”
“Kijk live naar meer dan 40 zenders
Je favoriete tv-programma kun je ook rechtstreeks op je smartphone, tablet of computer bekijken. Dankzij draadloos internet van Telenet kan elk gezinslid tegelijk naar zijn favoriete programma kijken. Sport op tv in de living en tegelijk een jeugdserie op de tablet in de kinderkamer? Het kan allemaal.”
“Bekijk opnames van 20 zenders
De opnames van 20 zenders van de voorbije 2 maanden kun je bekijken op je smartphone, tablet of computer. Van gelijk waar in en om het huis, zover als je draadloos internet van Telenet reikt.”

Bij doorklik krijgt men een lijst te zien van de zenders die al dan niet beschikbaar zijn voor de volgende opties: “Op je tv”, “Live tv-kijken op je smartphone, tablet of computer” en “Opnames bekijken op je smartphone, tablet of computer”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager bevat deze reclame onwaarheden, want hij kan niet alle zenders bekijken, bij voorbeeld niet VTM. Dus kan hij niet naar de reeks "Zone Stad" kijken.
Ook de tekst betreffende “op elk scherm in huis” geeft volgens de klager een verkeerd beeld aangezien Van Dale de volgende omschrijving geeft van “scherm”:
“1. iets dat beschermt: zonnescherm;
2. losse toneelwand; coulisse: achter de schermen blijven niet openlijk optreden en toch de drijfkracht (helpen) vormen;
3. beeldscherm”.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat beide onderdelen van de klacht volgens hem ongegrond zijn.

Hij vermeldt immers niet “alle favoriete programma’s...”, maar “je favoriete programma’s...”. Bovendien wordt verder op de betreffende webpagina vermeld: “Bekijk opnames van 20 zenders” met daarachter een oplijsting van de zenders. Verder wordt er ook nog vermeld: “Kijk live naar meer dan 40 zenders”.

Vervolgens heeft de adverteerder het hier natuurlijk over de derde betekenis volgens Van Dale, met name “beeldscherm”. Dit is ook logisch en zeker niet misleidend voor de consumenten, daar het product zich in de audiovisuele sector situeert.

Jurybeslissing

Met betrekking tot het eerste onderdeel van de klacht heeft de Jury vastgesteld dat men bij doorklik op de website een lijst te zien krijgt van de zenders die al dan niet beschikbaar zijn voor de volgende opties: “Op je tv”, “Live tv-kijken op je smartphone, tablet of computer” en “Opnames bekijken op je smartphone, tablet of computer”.

De Jury is van oordeel dat de reclame aldus de beperkingen op het vlak van het zenderaanbod voldoende duidelijk maakt.

Met betrekking tot het tweede onderdeel van de klacht is de Jury van oordeel dat het gebruik van het woord “scherm” in deze reclame duidelijk naar een beeldscherm verwijst en niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden terzake.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: TELENET
Product/Dienst: Yelo TV
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  16/04/2013