Man: “Met Telenet Mobile kan het allemaal. Superveel sms’en, bellen en mobiel surfen voor maar 15 euro per maand.”
Vrouw: “Dan kan ik dus 5000 sms’jes sturen naar mijn vriendinnen om nog eens af te spreken om te gaan shopppen. En 90 minuten bellen met de bank om te vragen waarom dat mijn saldo ontoereikend is. Oh, en nog 50 MB mobiel surfen om te kijken of ze die botjes niet online verkopen. Haha, met de creditcard.”
Man: “Meer weten over Telenet Mobile? Ga naar Belcompany of een smartspot of surf naar telenet.be”
De adverteerder deelde mee verbaasd te zijn over deze klacht. De klacht heeft als enig onderwerp het onbegrip van de klager over de inhoud van het ludieke in de reclamespot, namelijk de zogezegde consumptiemaatschappij die in de verf wordt gezet in deze radiospot en dit in een situatie van zogeheten economische recessie.
De adverteerder wil echter enkel op een ludieke manier laten zien wat er allemaal mogelijk is met Telenet Mobile: bellen en sms'en naar hartelust. Hij overtreedt geen enkele ethische code, noch enige andere wetgeving en meent dan ook dat dit dossier zonder enig gevolg kan worden afgesloten.
De Jury heeft deze radiospot onderzocht rekening houdend met de argumenten van de klager en van de adverteerder. De Jury heeft daarbij niet het commerciële aanbod onderzocht.
De Jury heeft vastgesteld dat de spot louter informatief is en beoogt op een ludieke manier de mogelijkheden van de aangeboden dienst te illustreren.
De Jury is van mening dat de spot niet aanzet tot ondoordachte aankopen en is van oordeel dat de spot niet getuigt van een onbehoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70