SSL HEALTHCARE – 30/06/2009

Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als titel "Aandacht voor droge, ruwe hielen” toont een voor-en na afbeelding met de volgende tekst:
“Nieuw : Scholl Hiel Profiel Vijl.
-speciaal ontworpen naar de vorm van de hiel
-extra lang en verstelbaar
-onmiddellijk gladde hielen als resultaat
Probeer ook: Scholl Hielkloven Crème en Eelt Crème”.

Onderaan bevindt zich een afbeelding van de verpakking van het product met het volgende opschrift: “96% akkoord met onmiddellijk zichtbare resultaten”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is leugenachtig en overdreven. Het is onmogelijk om met dit soort vijl zo terug onmiddellijk gladde en soepele hielen te bekomen als getoond op de foto. Als je de foto vooraf bekijkt en onmiddellijk daarna het resultaat, dat is niet mogelijk. De klaagster heeft ook last van dit soort problemen en haar hielen zijn niet glad geworden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat het om een reclame-uiting gaat waarin door middel van visualisatie een voor-en na gebruik situatie wordt geïllustreerd, zodat de consument een idee krijgt welk resultaat het product bij juist gebruik op de gemiddelde hiel kan opleveren.
Uit een grote internationale gebruikersstudie is gebleken dat:
-Hielen zien er onmiddellijk glad en soepel uit: 95% akkoord.
-Onmiddellijk zichtbare resultaten: 96% akkoord.
Deze claims staan ook vermeld op de productverpakking. De adverteerder stelde dat het kan zijn dat de klager het product niet juist of niet lang genoeg heeft gebruikt. Zijn advertentie en verpakking werd juridisch afgetoetst en correct bevonden. Aangezien deze uiting gebaseerd is op de resultaten van een gebruikersstudie, is hij van mening dat deze advertentie niet misleidend is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze advertentie met als titel "Aandacht voor droge, ruwe hielen”, een voor-en na afbeelding toont met de volgende beweringen: “onmiddellijk gladde hielen als resultaat”. Deze advertentie bevat tevens een afbeelding van de verpakking van het product met het volgende opschrift: “96% akkoord met onmiddellijk zichtbare resultaten”.

De Jury heeft er nota van genomen dat deze beweringen gesteund zijn op internationale gebruikersstudie, waarbij:
95% bevestigde dat de hielen er onmiddellijk glad en soepel uitzien
96% bevestigde dat er onmiddellijk zichtbare resultaten waren.

Gelet hierop en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: SSL HEALTHCARE
Product/Dienst: Scholl Hiel Profiel Vijl
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Cosmetica
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  30/06/2009