De advertentie toont het gezicht van een vrouw met plakband op de mond. Daaronder de slogan “De sluitende oplossing” en, onder meer, de volgende teksten: “Nieuw – Perfect luchtdicht” en “Duurzame lucht- en dampdichte afdichtingslijm”.
De adverteerder wenst te beklemtonen dat het alleszins nooit de bedoeling geweest is om wie dan ook voor het hoofd te stoten of denigrerend voor te stellen. Hij meent dat bij nadere beschouwing de gewraakte reclame alleen maar als humoristisch bedoeld kan geïnterpreteerd worden.
De Jury heeft vastgesteld dat de reclame een vrouw afbeeldt met plakband op de mond, met daarbij de tekst “De sluitende oplossing”.
De Jury is van mening dat er geen direct verband is tussen het aangeboden product en het afbeelden van een vrouw. Zij is ook van mening dat het gebruik van het stereotype ‘de ideale vrouw zwijgt’ ongepast is om de kwaliteiten van het product (lucht- en dampdichtheid) aan te prijzen.
De Jury is derhalve van oordeel dat het gebruik van deze afbeelding van een vrouw denigrerend overkomt en van aard is om stereotypes te bestendigen die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie, wat strijdig is met de artikelen 4 en 12 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel en punt 4 van de JEP regels inzake de afbeelding van de mens.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder dan ook verzocht om deze reclame te wijzigen en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd dat de advertentie niet meer gepubliceerd zal worden.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70