SKYEUROPE/TRIUMPH INTERNATIONAL – 06/06/2007

Beschrijving van de reclame

Affiche 1 :
Een affiche met als tekst : « Vienne, Prague, Cracovie, Budapest. Des filles superbes ! à partir de 19€ TTC la passe vous ne le regretterez pas et vous reviendrez (avec skyeurope) », toont onderaan de afbeelding van een vrouw in lingerie. Vermelding van het logo van Triumph.

Affiche 2 :
Een affiche met als tekst : « SkyEurope. Au départ de Paris Orly. Vienne, Prague, Bratislava, Budapest, Cracovie et Varsovie à partir de €19* skyeurope.com. La première compagnie aérienne à la mode », toont onderaan de afbeelding van een vrouw in lingerie. Vermelding van het logo van Triumph.

Motivering van de klacht(en)

Conformiteit.

Standpunt van de adverteerder

Met betrekking tot de reclame « La première compagnie aérienne à la mode », heeft de adverteerder laten gelden dat deze reclame effectief gepubliceerd werd in verschillende kranten en dat ze kadert in de strategie van SkyEurope Airlines die zich wil positioneren als een vliegmaatschappij geïnspireerd door de mode. Hij heeft uitgelegd dat er in dit kader een samenwerking bestaat tussen SkyEurope Airlines en Triumph Europe. De reclame stelt SkyEurope Airlines voor als een vliegmaatschappij met klasse, net zoals de lingerie die ontworpen en geproduceerd wordt door het merk Triumph. De strategie voorziet ook het aanbod van «Triumph » producten op de vluchten van SkyEurope Airlines en de organisatie van gemeenschappelijke evenementen. De afbeelding van de vrouw is in dit geval duidelijk gelinkt aan de mode inzake lingerie, zoals de slogans bevestigen. Hij is van mening dat in deze context, de afbeelding van de vrouw in ondergoed vergelijkbaar is met elke andere reclame voor lingerie. Hij is van oordeel dat de reclame in kwestie de goede smaak respecteert en geen aanstootgevend karakter heeft.

Met betrekking tot de reclame «les filles superbes », heeft de adverteerder bevestigd dat deze reclame niet ontworpen noch gepubliceerd werd in opdracht van SkyEurope Airlines en dat hij zich zal informeren teneinde te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de publicatie van deze reclame en hij desgevallend de nodige maatregelen zal nemen om de stopzetting van deze reclame te bekomen en de publicatie van een rechtzetting op de gebruikte sites.

Jurybeslissing

Vooreerst heeft de Jury genoteerd dat de reclame « des filles superbes…» niet ontworpen noch gepubliceerd werd in opdracht van SkyEurope Airlines en dat zij de nodige maatregelen zal nemen om de oorsprong te achterhalen van deze reclame die verspreid werd op verschillende blogs en desgevallend de stopzetting hiervan te bekomen.

Voor wat betreft de reclame « la première compagnie aérienne à la mode…» was de Jury van mening dat deze boodschap niet verwijst naar prostitutie in de Oostbloklanden en geen enkele seksuele connotatie bevat.

Ze was van mening dat het duidelijk is dat het om co-branding gaat (SkyEurope-Triumph).

Rekening houdend met de huidige sociale context en het feit dat er een link bestaat tussen de afbeelding (vrouw in ondergoed) en het product (TRIUMPH), is de Jury van mening dat de visual geen onfatsoenlijke, obscene of seksistische elementen bevat daar de intieme lichaamsdelen bedekt zijn door de lingerie. Ze was eveneens van mening dat deze reclameboodschap voor lingerie de vrouw niet tot een seksobject herleidt en temeer haar waardigheid niet aantast.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: SKYEUROPE/TRIUMPH INTERNATIONAL
Product/Dienst: Vluchten
Media: Affiche
Initiatief: Jury
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  06/06/2007