De spot toont een vrouw achter haar laptop. Vervolgens verschijnt er links op een rode achtergrond het logo van de adverteerder en de tekst “het goedkoopste onbeperkt (dit woord bevindt zich in een witte kader) internet van België - 32€/maand”.
Onderaan rechts in kleine letters: “Info en voorwaarden op scarlet.be”.
VO: “Ziet eh, met Scarlet kunt ge e-mails ontvangen. Scarlet Loco, het goedkoopste onbeperkt internet van België. 32€, waarom meer betalen?".
De klager deelde mee dat de adverteerder reclame maakt voor onbeperkt internet, maar dat dit een leugen is. Als men de gebruiksvoorwaarden leest dan is het internet beperkt tot een bepaald maximum volume per maand (500 GB) waarna de snelheid sterk beperkt wordt, waardoor het gebruik van het internet wordt belemmerd. Hij weet dat het argument dat de adverteerder gebruikt “er is geen limiet dus is het onbeperkt” is. Volgens hem is dit echter misleidend aangezien internet met een beperkte bandbreedte per definitie niet meer onbeperkt is. Bovendien is het downloadvolume van 500GB dat de adverteerder als voldoend beschouwd voor een normaal internetgebruik ruim te laag voor een modern internetgebruik (50-60GB voor een spel, 2-3GB voor een film, meerdere GB voor streaming of andere online opslag in de cloud).
De adverteerder verwees vooreerst naar zijn standpunt in de dossiers die tot beslissingen van de JEP hebben geleid van 27/08/18, 21/09/16 en 24/08/18 waarbij de Jury van oordeel was dat de betrokken reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden.
In deze dossiers was de Jury van oordeel dat de adverteerder reclame mag maken met de termen “onbeperkt internet”, “onbeperkt downloaden”, “onbeperkt surfen” en “onbeperkte downloadlimiet” als hij duidelijk communiceert over de beperking van de downloadsnelheden.
De adverteerder verduidelijkt dat hij altijd probeert om duidelijk te communiceren over de beperking van de downloadsnelheden. Zo wordt er op de website voor het LOCO abonnement met een (1) naast “supersnel en onbeperkt” en “onbeperkt surfen” verwezen naar de volgende verduidelijking verder onderaan de betrokken pagina:
“1. Onbeperkt internet: het goedkoopste onbeperkte internet in België met een snelheid van 50 Mbps; de internetdiensten van Scarlet zijn uitsluitend bestemd voor privégebruik. De downloadsnelheid wordt beperkt tot 3 Mbps zodra je een surfvolume van 500 GB per maand overschrijdt. Deze snelheid is voldoende om te surfen op het internet, voor standaard e-mailgebruik en videostreaming... Wanneer je 500 GB bereikt hebt, heb je de mogelijkheid om via de Comfort-optie extra surfvolume te bestellen voor € 5 per maand. Hiermee kan je tot 500 GB extra verbruiken zonder snelheidsbeperking”.
Deze beperking wordt eveneens vermeldt in zijn persbericht van 30/05/19 en op de affiches.
Wat de reclame op televisie betreft, wat een mediakanaal is dat beperkter is waardoor een rustige lezing van de voorwaarden niet mogelijk is, verwijst deze expliciet naar “Info en voorwaarden op scarlet.be”.
De adverteerder herhaalde vervolgens dat downloadpolicies een gangbare praktijk is op de markt om de goede werking van het netwerk en de systemen te garanderen en dat een downloadvolume van 500 GB per maand voor persoonlijk gebruik reeds een aanzienlijk volume is, dat volstaat voor een grote meerderheid van de Scarletklanten die in de praktijk deze beperking zelfs niet opmerken.
De adverteerder heeft vervolgens enkele concrete voorbeelden meegedeeld van wat een volume van 500 GB toelaat:
- Meer dan 8.000 webpagina’s/dag bezoeken;
- 24u/24u Netflix kijken gedurende 1 maand in SD stream of 5u/dag in HD;
- Meer dan 400 uren muziek streamen in HD;
- 1 liedjes vertegenwoordigt gemiddeld 5MB, 100.000 liedjes voor 500 GB;
- 1 film vertegenwoordigt gemiddeld 1GB, 500 films voor 500 GB.
Hij verduidelijkte bovendien dat klanten die desondanks dit volume van 500GB overschrijden zonder problemen kunnen blijven surfen met een snelheid van 3 Mbps en voegde enkele voorbeelden toe van aanbevolen internetsnelheden:
- Volgens de metingen van het HTTP Archive Report is de gemiddelde grootte van een wegpagina 2MB, met een snelheid van 3 Mbps wordt een webpagina dus geladen in minder dan één seconde;
- Skype oproepen in HD video hebben een snelheid van 1.5Mbps nodig;
- De aanbevolen snelheid voor Netflix is 1.5 Mbps en 3 Mbps voor standaardkwaliteit (SD);
- Voor YouTube: 3 Mbps;
- Voor Spotify: 0.15 Mbps.
De Jury heeft vastgesteld dat de tv-spot in kwestie promotie maakt voor het onbeperkt internet van de adverteerder en volgende boodschap bevat in kleine letters: “Info en voorwaarden op scarlet.be”.
Op de website waarnaar de tv-spot verwijst, bevat de voorstelling van het product Loco de vermelding “onbeperkt1” waarbij de “1” verder naar onder op dezelfde pagina verwijst naar informatie vervat onder de titel “Voorwaarden”.
De Jury heeft genoteerd dat de voorwaarden verduidelijken dat de internetdiensten van de adverteerder enkel bedoeld zijn voor persoonlijk gebruik en dat de downloadsnelheid beperkt zal worden tot 3 Mbps als de klant een downloadvolume van 500 GB per maand overschrijdt.
In dit verband verwijst de Jury vooreerst naar haar eerdere beslissingen met betrekking tot analoge reclames van de adverteerder, die geraadpleegd kunnen worden op haar website (Scarlet 27/08/2015, Scarlet 21/09/2016 en Scarlet 24/08/2018).
Wat vervolgens het volume van 500 GB betreft, heeft de Jury genoteerd dat het hier gaat om een aanzienlijk volume dat zelden overschreden wordt en dat de verminderde surfsnelheid een normaal verbruik blijft toelaten.
De Jury is van mening dat downloadpolicies een gangbare praktijk zijn op de markt om de goede werking van het netwerk en de systemen te garanderen.
Zij heeft eveneens genoteerd dat voor de zeldzame abonnees die een volume gebruiken dat groter is dan 500 GB per maand, de adverteerder de optie “Scarlet Comfort” voorstelt die op aanvraag geactiveerd kan worden voor 5€ per maand om de surfsnelheid te behouden voor 500 GB extra.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de adverteerder reclame mag maken met de woorden “onbeperkt internet” als hij duidelijk communiceert wat betreft de beperking van de surfsnelheid.
In dit verband is de Jury van mening dat de tv-spot duidelijk vermeldt “Info en voorwaarden op scarlet.be” en dat deze voorwaarden gemakkelijk bekeken kunnen worden door de consument. De vermeldingen waarnaar de (1) naast “onbeperkt” verwijst op dezelfde pagina zijn inderdaad voldoende duidelijk zichtbaar en leesbaar volgens de Jury en informeren de consument duidelijk over de beperking in kwestie.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70