Inhoud van de e-mailing:
“Met Belgacom TV via Scarlet krijg je niet alleen de beste digitale zenders maar ook de hele Belgische voetbalcompetitie thuis in
HD-kwaliteit op je tv.Al is voetbal waarschijnlijk niet je grootste interesse, de kans is groot dat jouw wederhelft er wel zot van is. En weet je wat er gebeurt wanneer hij op café voetbal gaat kijken?
Waarschijnlijk niet.
Ga dus naar deze link (link naar de video), geef zijn naam in en ontdek waarom hij beter thuis voetbal kijkt.
Waarom je beter thuis voetbal kijkt
Groeten,
Scarlet.”
Beschrijving van de video:
Mannen kijken een voetbalmatch op café en drinken daarbij veel bier en alcohol . Meisjes komen binnen in het café en worden door de mannen gedragen. Ze dansen op tafel, bijna helemaal ontbloot.
Vervolgens loopt het uit de hand. De mensen zijn volledig dronken en er gebeurt iets dat de camera blijkbaar niet mag filmen. De politie arriveert en escorteert enkele mensen naar buiten.
Tekst: Laat « voornaam » liever thuis voetbal kijken. Geef hem de volledige Belgische voetbalcompetitie op Belgacom TV via Scarlet + uitnodiging om film te delen en eigen film te maken.
De adverteerder heeft meegedeeld dat hij met deze videoclip de aandacht wil vestigen op zijn tijdelijke promotie.
Het gaat in wezen om een humoristische spot die bedoeld is om de aandacht te trekken van de tv-kijker: het is een knipoog en een absolute overdrijving van een zekere losbandigheid om de aandacht te trekken op het feit dat men beter thuis is om voetbal te kijken met Belgacom TV via Scarlet. Het is een positieve boodschap ten gunste van het gezinsleven dat de adverteerder wil overbrengen.
Deze actie is ludiek bedoeld en is voornamelijk gericht op jonge volwassenen. Een groep van onze samenleving die het gebruik van interactieve platformen zoals Youtube en Facebook waardeert, hetgeen een bijkomende beweegreden om een dergelijke virale en interactieve campagne te maken.
De adverteerder wil zijn klanten zeker niet choqueren, maar als dit het geval is, excuseert hij zich hiervoor.
De Jury heeft vastgesteld dat het om een gepersonaliseerde emailing gaat met als titel ‘Waarom je man beter thuis voetbal kijkt’. De e-mailing verwijst naar een video waarin mannen getoond worden die voetbal kijken in een café waar de situatie uit de hand loopt.
De Jury heeft vastgesteld dat de video een element van de reclame in kwestie uitmaakt en heeft derhalve haar bevoegdheid terzake bevestigd.
De Jury is van oordeel dat deze reclame op alle vlakken sociaal onverantwoord is ( beelden die grof, gewelddadig, onfatsoenlijk zijn en die een overdreven alcoholverbruik tonen, …, alsook een uitnodiging om ze te verspreiden).
De Jury is tevens van oordeel dat de video denigrerend is voor de man en de vrouw en dat deze de menselijke waardigheid aantast. Het tonen van dergelijke beelden om vrouwen te overtuigen dat hun man beter thuis blijft, buit tevens een gevoel van angst uit.
Gelet op voorgaande , is de Jury van oordeel dat deze reclame strijdig is met de artikels 1,4 en 12 van de ICC code en met punten 1, 2, 3 en 5 van de regels inzake de afbeelding van de mens.
Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury een beslissing tot stopzetting geformuleerd en aan de adverteerder verzocht om deze reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder heeft bevestigd dat hij de reclame niet meer zal verspreiden.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70