Met als tekst : “Zalig zachte zonde. Body Touch”, toont de affiche een jonge vrouw in zwarte bikini met rond haar nek een slang en in haar linker hand een groene appel. Baseline : “Verleiden is maar een spel”.
De reclame drijft de spot met de christenen door het woord “zalig” aan het woord “zonde” te koppelen.
De adverteerder heeft benadrukt dat de campagne zich richt op het terrein van de verleiding, een thema dat een socio-culturele tendens in de maatschappij is geworden. Verleiding is voorgesteld als liefdeselement en niet als oorlogsvoering of machtsverhouding van de ene op de andere. Het product streeft er naar om sexy te zijn op een vrije en speelse manier, een tikje ondeugend maar met humor. Verleiding dient gede-dramatiseerd te worden en het model man-vrouw moet lichter en evenwichtiger worden. De woorden “zalig” en “zonde” dienen begrepen te worden in een speelse en humoristische zin, zonder kritiek op de christelijke godsdienst.
Gelet op het product en bij gebrek aan obsceen of onfatsoenlijk element of inbreuken op de toepasselijke wetten en codes, heeft de Jury vastgesteld dat de boodschap geen kernelement van godsdienst aantast. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70