SANOMA MAGAZINES – 31/03/2009

Beschrijving van de reclame

De Humo (17/03/09) wordt aangeboden voor 1,90 euro extra met een boek van Geronimo Stilton. In de Humo bevindt zich een nabestelbon (reserveringen zijn mogelijk tot en met 20 april 2009 en zolang de voorraad strekt).

Motivering van de klacht(en)

De Humo (17/03/09) wordt "voor maar €1,90 extra aangeboden met een boek van Geronimo Stilton. De dagbladhandelaar heeft maar 10 boeken geleverd gekregen en was dus onmiddellijk uitverkocht. Geen probleem, er staat een nabestelbon op blz 140. Op 25/03/09 heeft de klager de bon bij zijn dagbladhandelaar aangeboden, maar deze kon geen bijbestellingen meer aannemen, dit op instructie van Humo omdat er niet meer boeken zouden bijgedrukt worden dan er nu al bonnen waren binnengebracht.De nabestelbon spreekt echter van 20 april als uiterste reserveringsdatum (en zolang de voorraad strekt).
3 problemen volgens de klager:
1. De bon staat op de achterzijde van een artikel van een weekblad: dwz dat hij eerst tijdens die week dat artikel wel wil lezen voor hij de bon er uit haalt;2. Er zijn initieel veel te weinig boeken voorzien bij de dagbladhandelaar;
3. Zolang de voorraad strekt is niet van toepassing als de nabestellingen die tot hiertoe zijn binnengekomen toch ook nog gedrukt moeten worden (men maakt op deze wijze de voorraad nadien zo groot als men zelf wil).

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het een actie betreft waarbij vier weken lang vier verschillende kinderboeken in de reeks “Geronimo Stilton” worden aangeboden bij HUMO (tegen betaling). Het eerste boek, “Schatteneiland”, waarnaar verwezen wordt in de klacht, werd aangeboden voor € 1,90 extra bij HUMO editie 17 maart 2009. Voor wie het boek gemist had, werd (zoals meestal het geval is bij HUMO) ook de mogelijkheid voorzien om dit nog na te bestellen via de perswinkel, dit met een nabestelbon. Deze nabestellingen worden dan geleverd uit een extra voorraad.
De drie volgende boeken in de reeks werden aangeboden bij HUMO voor € 5,90 extra. Ook hier is telkens een mogelijkheid tot nabestellen voorzien.
De gedrukte en uitgezette aantallen van het eerste boek (en overigens ook van de drie andere boeken) zijn begroot op basis van de verkoop & uitzetten bij gelijkaardige acties uit het verleden. De adverteerder benadrukte dat het dus vast staat dat hij er alles aan gedaan heeft om voldoende exemplaren te voorzien en een realistische inschatting te maken. Hij betwist dan ook dat er sprake zou zijn van een “onvoldoende voorraad” in de zin van de Handelspraktijkenwet.
Bij de actie is telkens ook nadrukkelijk vermeld “zolang de voorraad strekt”.
Hij diende vast te stellen dat de verkoop van het eerste boek zo’n vaart liep en zo’n succes kende, dat deze op een zeer korte tijd al was uitgeput (ook de nabestellingvoorraad). Inmiddels liep ook de verkoop van het tweede boek als een trein, en behoort het tot de verwachtingen dat ook boek drie en vier uitverkocht zullen zijn.
Omdat de actie zo’n succes is gebleken, en hij overstelpt werd door vragen, heeft hij intussen beslist om de nabestellingen via de krantenwinkel, ondanks de uitputting van de voorraad, terug open te stellen tem 20 april (zoals oorspronkelijk ook was aangekondigd), en vervolgens voldoende boeken te laten bijdrukken. Zo is iedereen zeker dat hij of zij haar exemplaar krijgt. Dit werd thans ook expliciet aangekondigd in HUMO en op de website www.humo.be, en werd ook in die zin gecommuniceerd naar de persverkopers.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de adverteerder zijn voorraad begroot heeft op basis van de verkoop & uitzetten bij gelijkaardige acties uit het verleden en hij getracht heeft om voldoende exemplaren te voorzien en een realistische inschatting te maken.
De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat gelet op het onverwachte succes, de adverteerder inmiddels het nodige gedaan heeft om de nabestellingen via de krantenwinkel, ondanks de uitputting van de voorraad, terug open te stellen tem maandag 20 april 2009 (zoals oorspronkelijk ook was aangekondigd), en vervolgens voldoende boeken te laten bijdrukken. Hij heeft dit thans ook expliciet aangekondigd in HUMO en op de website www.humo.be, en heeft dit ook in die zin gecommuniceerd naar de persverkopers.
Gelet op voorgaande is de Jury van oordeel dat er geen inbreuk werd gepleegd op art. 94/2, 9° en 94/8, 5° WHPC.

Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: SANOMA MAGAZINES
Product/Dienst: Humo
Media: Magazine
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  31/03/2009