De Humo (17/03/09) wordt aangeboden voor 1,90 euro extra met een boek van Geronimo Stilton. In de Humo bevindt zich een nabestelbon (reserveringen zijn mogelijk tot en met 20 april 2009 en zolang de voorraad strekt).
De adverteerder deelde mee dat het een actie betreft waarbij vier weken lang vier verschillende kinderboeken in de reeks “Geronimo Stilton” worden aangeboden bij HUMO (tegen betaling). Het eerste boek, “Schatteneiland”, waarnaar verwezen wordt in de klacht, werd aangeboden voor € 1,90 extra bij HUMO editie 17 maart 2009. Voor wie het boek gemist had, werd (zoals meestal het geval is bij HUMO) ook de mogelijkheid voorzien om dit nog na te bestellen via de perswinkel, dit met een nabestelbon. Deze nabestellingen worden dan geleverd uit een extra voorraad.
De drie volgende boeken in de reeks werden aangeboden bij HUMO voor € 5,90 extra. Ook hier is telkens een mogelijkheid tot nabestellen voorzien.
De gedrukte en uitgezette aantallen van het eerste boek (en overigens ook van de drie andere boeken) zijn begroot op basis van de verkoop & uitzetten bij gelijkaardige acties uit het verleden. De adverteerder benadrukte dat het dus vast staat dat hij er alles aan gedaan heeft om voldoende exemplaren te voorzien en een realistische inschatting te maken. Hij betwist dan ook dat er sprake zou zijn van een “onvoldoende voorraad” in de zin van de Handelspraktijkenwet.
Bij de actie is telkens ook nadrukkelijk vermeld “zolang de voorraad strekt”.
Hij diende vast te stellen dat de verkoop van het eerste boek zo’n vaart liep en zo’n succes kende, dat deze op een zeer korte tijd al was uitgeput (ook de nabestellingvoorraad). Inmiddels liep ook de verkoop van het tweede boek als een trein, en behoort het tot de verwachtingen dat ook boek drie en vier uitverkocht zullen zijn.
Omdat de actie zo’n succes is gebleken, en hij overstelpt werd door vragen, heeft hij intussen beslist om de nabestellingen via de krantenwinkel, ondanks de uitputting van de voorraad, terug open te stellen tem 20 april (zoals oorspronkelijk ook was aangekondigd), en vervolgens voldoende boeken te laten bijdrukken. Zo is iedereen zeker dat hij of zij haar exemplaar krijgt. Dit werd thans ook expliciet aangekondigd in HUMO en op de website www.humo.be, en werd ook in die zin gecommuniceerd naar de persverkopers.
De Jury heeft er nota van genomen dat de adverteerder zijn voorraad begroot heeft op basis van de verkoop & uitzetten bij gelijkaardige acties uit het verleden en hij getracht heeft om voldoende exemplaren te voorzien en een realistische inschatting te maken.
De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat gelet op het onverwachte succes, de adverteerder inmiddels het nodige gedaan heeft om de nabestellingen via de krantenwinkel, ondanks de uitputting van de voorraad, terug open te stellen tem maandag 20 april 2009 (zoals oorspronkelijk ook was aangekondigd), en vervolgens voldoende boeken te laten bijdrukken. Hij heeft dit thans ook expliciet aangekondigd in HUMO en op de website www.humo.be, en heeft dit ook in die zin gecommuniceerd naar de persverkopers.
Gelet op voorgaande is de Jury van oordeel dat er geen inbreuk werd gepleegd op art. 94/2, 9° en 94/8, 5° WHPC.
Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70