Een affiche met als titel « Ready to PLUG » toont een borst met twee tepels.
Een affiche met als titel “Ready to PLUG” toont een handpalm met 2 stigma's.
De adverteerder liet gelden dat de affiches dienen geapprecieerd te worden in de context van de lancering van een tv-zender met een aparte stijl die gericht is op jongeren van 15 tot 34 jaar. Gelet op de betekenis van het woord “plug” (inschakelen) tonen de affiches respectievelijk een “mannelijke” en een “vrouwelijke” stekker, met geen enkele bedoeling te choqueren en zonder filosofische of religieuze connotatie.
Rekening houdend met het voorwerp van de reclame en bij gebrek aan inbreuk op wetten en zelfdisciplinaire codes, heeft de Jury geacht geen opmerking te moeten formuleren. Het verwijzen naar stigma's lijkt haar overdreven en zij heeft in de gebruikte afbeeldingen geen obscene of onfatsoenlijke elementen vastgesteld.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70