De radiospot gaat als volgt:
« RTBF Auvio présente Sooner, sa nouvelle offre Premium, un grand catalogue en ligne pour ceux qui aiment le cinéma. Accédez à une offre riche et variée de cinéma belge et international pour 7,99 euros par mois. Abonnez-vous maintenant et profitez de 14 jours gratuits. RTBF Auvio, encore plus de contenus pour vous. Laissez-vous surprendre. »
Op de Auvio pagina van de website van de adverteerder, onder de titel « Offre Premium », de vermelding « Sooner – 7,99€/mois » en de volgende tekst:
« Plus de 1700 films
Auvio vous propose l'offre d'abonnement à Sooner et vous invite à découvrir le plus large catalogue de films disponibles par abonnement en Belgique. Des films de toutes les cinématographies, des plus grands réalisateurs, de tous les genres, pour toute la famille, et tous les goûts ! Le catalogue de 1700 films est disponible sur PC, tablette, smartphone, Chromecast, Airplay et certaines smart TV.
Démarrez votre abonnement et profitez de 14 jours gratuits ».
Onder “Découvrez les films incontournables de l’offre Sooner” staan films met hun naam en een afbeelding, met in de linkerbovenhoek in een blauw kader “Premium - Sooner”.
De klager vindt de spot die het aanbod Sooner voorstelt misleidend. Vooreerst wordt het Premium abonnement geadverteerd aan 7,99€/maand. Terwijl het Premium aanbod bij Sooner 14,99 euro kost. Voor 7,99 euro neem je enkel een abonnement op het Essential aanbod bij Sooner, dat beperkter is.
Volgens hem geeft dit de indruk dat het Essential abonnement aan 7,99€ onbeperkte toegang geeft tot hun filmcatalogus, of zelfs dat het een Premium abonnement is. Dit is echter niet het geval aangezien het Essential abonnement slechts toegang geeft tot een (klein) deel van de catalogus, over het algemeen minder succesvolle en/of oudere films. De recentere en populairdere films moeten on demand gehuurd worden om gedurende een beperkte periode te bekijken.
De adverteerder is het ermee eens dat de advertentie verwarring kan scheppen, althans bij het publiek dat gewend is aan het Sooner platform, tussen het Essential aanbod van Sooner voor € 7,99 per maand, dat beschikbaar is op het Auvio platform, en het Premium aanbod van Sooner voor € 14,99 per maand, dat niet beschikbaar is op het Auvio platform.
Hij voegde eraan toe dat deze communicatiefout volledig onbedoeld was en voortvloeide uit het onderscheid dat binnen het Auvio-platform wordt gemaakt tussen het basisaanbod, dat gratis is, en het Premium-aanbod, waarvoor moet worden betaald en dat dus onder meer het op Auvio beschikbare "Essential"-pakket van het Sooner-aanbod omvat.
Hij stelt voor deze fout recht te zetten door zowel in toekomstige zelfpromotiespots van Auvio als op de website aan te geven dat het Sooner-aanbod op Auvio overeenkomt met het single-screen Essential-aanbod van het Sooner-platform.
De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en de reclames in kwestie. Zij heeft vastgesteld dat de radiospot onder andere het volgende aankondigt: “RTBF Auvio présente Sooner, sa nouvelle offre Premium, un grand catalogue en ligne pour ceux qui aiment le cinéma. Accédez à une offre riche et variée de cinéma belge et international pour 7,99 euros par mois”. Zij heeft ook vastgesteld dat op de Auviopagina van de website van de adverteerder de vermelding “Sooner – 7,99€/mois” onder de titel “Offre Premium” staat.
Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft zij nota genomen van het unieke aanbod dat deze voorstelt om toegang te krijgen tot Sooner en de ongelijkheid met de verschillende opties die rechtstreeks door het Sooner platform worden aangeboden.
De Jury is echter van mening dat de manier waarop de hogervermelde reclames het Sooner aanbod op Auvio presenteren tot verwarring leidt. Zij promoten inderdaad een “offre Premium” aan 7,99/maand dat overeenkomt met het basisaanbod van het Sooner platform zelf, dat beperkter is dan het aanbod dat ook “Premium” heet van dit platform.
Rekening houdend met wat voorafgaat, is de Jury van oordeel dat de adverteerder aldus onvoldoende duidelijk communiceert wat de draagwijdte betreft van het betrokken aanbod en dat de reclames in kwestie dus van aard zijn om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op dit punt, wat in strijd is met artikelen VI. 97 en 99 van het Wetboek van economisch recht en artikelen 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).
Op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om deze reclames te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.
Dienaangaande heeft de Jury genoteerd dat de adverteerder spontaan heeft aangeboden de betrokken advertenties te corrigeren door aan te geven dat het Sooner-aanbod op Auvio overeenkomt met het Essential-aanbod op een scherm van het Sooner-platform.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70