ROGER&ROGER – 20/06/2006

Beschrijving van de reclame

Een spot toont de beelden die gefilmd worden door een man met een handcamera die zich op een strand bevindt met zijn dochtertje. Eerst filmt hij zijn dochtertje dat speelt in het zand en vervolgens filmt hij een vliegtuig met een reclamespandoek met als tekst “Beach Club birthday party”. Plots wordt er een vuurpijl afgeschoten die het vliegtuig raakt, waardoor het ontploft.

Stem van de man die filmt: “Zwaaien schat. Ja, jaaa, schoon. Vliegtuig. Kijk, vliegtuig. Verjaardag van de Beach Club.”
Na ontploffing: “Woow, wa's da jong, wa's da?”

Vervolgens zien we de Croky papegaai met een bazooka in de hand die danst op een rap-deuntje.
Mannenstem: “De enige verjaardag die je moet onthouden is die van Croky. Win tot 31 juli plasmatelevisies, GSMs en een hoop gratis belkrediet op Croky.be.”
De Croky papegaai toont intussen de betreffende plasmatelevisie, GSM en een grote waardebon met als tekst “40.000 euro belwaarde, credit d'appel, prepaid”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is shockerend, en zeker voor een jong publiek. Geweld gebruiken om een boodschap over te brengen is onaanvaardbaar.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder stelt dat het geenszins de bedoeling is om iemand voor de borst te stoten. Hij legde uit dat de Croky-papegaai al meer dan een jaar ingezet wordt in de Croky campagnes als een soort van rebelse woordvoerder en supporter van het merk. Hij is van oordeel dat de spot duidelijk overdreven, absurd en grappig is: de papegaai maakt op een ludieke manier duidelijk dat hij en alleen hij jarig is. Bovendien gaat het om een fictief personage en heeft de spot geen realiteitswaarde, noch wat betreft het concept, noch wat betreft de uitvoering. Hij stelde tenslotte dat hij alleen maar positieve reacties heeft gekregen, hetgeen hem steunt in zijn overtuiging dat de meeste mensen goed begrepen hebben dat dit humoristisch bedoeld is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de spot begint met een realistisch gedeelte (bibberende beelden van een videocamera die de ontploffing van een vliegtuig filmt/ deze bibberende beelden geven de indruk dat het echt gefilmd wordt door een man met videocamera) en pas vervolgens een cartoongehalte aangemeten krijgt door de scène met de papegaai.

Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context en vanuit haar bekommernis om de perceptie van kinderen, is de Jury van oordeel dat het niet van de beste smaak getuigt om deze scène met het vliegtuig weer te geven met een dergelijk realiteitsgehalte.

Bijgevolg heeft zij gemeend om overeenkomstig art. 4 van haar reglement een advies van voorbehoud te moeten formuleren ten aanzien van de wijze waarop deze specifieke scène (ontploffing vliegtuig) in beeld wordt gebracht.

Adverteerder: ROGER&ROGER
Product/Dienst: Croky
Media: Bioscoop
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Advies van voorbehoud
Datum afsluiting:  20/06/2006