De advertentie met als titel : “ Iedereen praat over het milieu. Renault doet er wat aan”, bevat de volgende tekst : “Onze planeet op een doeltreffende manier beschermen, dat is geen kwestie van grote woorden, maar van concrete acties. Daarom produceert Renault onder de noemer “Renault eco² ” betaalbare wagens voor zo veel mogelijk mensen, wagens die tijdens hun hele levenscyclus zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Dankzij dit initiatief wordt nu al een betere milieubescherming mogelijk. De voertuigen van het “Renault eco² ”-gamma beantwoorden aan 3 strikte ecologische criteria: 1) Ze worden geproduceerd in fabrieken met een ISO 14001
milieucertificering. 2) Hun CO2-uitstoot is lager of gelijk aan 140 g/km of het gaat om wagens die rijden op biobrandstof. 3) 95% van elke auto krijgt een tweede leven (recycleerbaar of hergebruik van de grondstoffen) en ze bevatten tussen 5% en 17% gerecycleerde kunststoffen*. Renault verbindt zich ertoe 1 miljoen wagens per jaar te verkopen die minder dan 140 g CO2/km uitstoten (wat neerkomt op een verbruik van minder dan 6l/100 km), waarvan 1/3 minder dan 120 g.
*van de totale hoeveelheid kunststoffen. Milieuinformatie [KB 19.03.2004] op www.renault.be”.
Onderaan worden 4 modellen van het merk afgebeeld. Vermelding : « Geef voorrang aan veiligheid » + logo van het merk.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie de consument informeert over het eco2 gamma van het merk Renault en dit zonder gebruik te maken van absolute beweringen die er impliciet op zouden wijzen dat het product in kwestie “geen” gevolgen zou hebben voor het leefmilieu. Zo stelt de advertentie ondermeer “… zo milieuvriendelijk mogelijk. - … een betere milieubescherming mogelijk”, hetgeen duidelijk geen absolute beweringen betreffen. De Jury merkt ook op dat de symbolen die gebruikt worden in de advertentie toegelicht worden en niet van aard zijn te misleiden.
Wat de opsomming van de criteria betreft en meer bepaald “Hun CO2-uitstoot is lager dan of gelijk aan 140g/km of het gaat om wagens die rijden op biobrandstof”, is de Jury van oordeel dat het louter om een opsomming/informatieverstrekking gaat, zonder dat eruit kan afgeleid worden dat biobrandstof een evenwaardig alternatief zou zijn en evenmin dat de productie van biobrandstof zonder schadelijke gevolgen zou zijn. De Jury merkt tevens op dat de advertentie niet argumenteert mbt een verminderd aandeel. Zij deelt enkel mee hoeveel CO2 uitstoot de nieuwe wagens van het eco2-gamma zullen hebben. Er wordt ook nergens enige wetenschappelijke argumentatie of gevolgtrekking aangehaald. De Jury is derhalve van oordeel dat de art. 8, 9 en 14 van de milieureclamecode niet geschonden zijn.
Wat de vermelding “Renault verbindt zich ertoe 1 miljoen wagens te verkopen die minder dan 140gCO2/km uitstoten, waarvan 1/3 minder dan 120g”, is de Jury van oordeel dat de punten 2 en 4 van de grondbeginselen en art. 1 en 3 van de milieureclamecode niet geschonden zijn:
-het vertrouwen van het publiek wordt niet geschaad . De advertentie in kwestie informeert enkel over de inspanningen van Renault en het Renault eco2-gamma en zulks zonder absolute beweringen. De eventuele positiename van Renault mbt het verbindend maken van de vooropgestelde doelstellingen op Europees vlak, doet in het kader van deze advertentie niets terzake. De Jury onderzoekt enkel de inhoud van de advertentie en deze bevat geen absolute of misleidende beweringen.
-de advertentie beweert niet dat de verkoop van 1 miljoen wagens op zich milieuvriendelijk is, maar stelt enkel dat Renault zich engageert 1 miljoen wagens met een CO2 uitstoot die lager of gelijk is aan 140 g/km, te verkopen.
-de advertentie vermeldt 1 miljoen wagens “per jaar”, hetgeen niet van aard is om het gebrek aan kennis van de consument uit te buiten. Wat de verwijzing naar de vrijwillige verbintenis voor 2008 betreft, merkt de Jury op dat deze momenteel niets terzake doet, daar we heden in 2007 zijn.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70