RECKITT BENCKISER – 07/05/2013

Beschrijving van de reclame

De spot toont een vrouw die zich aankleedt in haar kamer. De man vindt een product van Durex in een lade en toont het aan de vrouw. Ze komt terug naar hem toe en ze kussen en kleden zich uit.
Voice over: “Ongeduldig? Experimenteer en geniet van de sensuele aanrakingen en smaken van Durex Play glijmiddel. Love sex, Durex”.
Op het einde ziet men het product in zijn verschillende versies op het scherm.

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt het uur waarop de reclame voor glijmiddelen die op seksspeeltjes lijken uitgezonden wordt schandalig (rond 19u). Hij vindt dit niet gezond voor kinderen.

Dit gevoel wordt nog versterkt door de expliciete vocale boodschap (“Durex love sexe”). Hij weet dat de kinderen van vandaag “hun tijd vooruit zijn” maar hier lijkt het hem goed om dit een halt toe te roepen, op een leeftijd waarop volgens hem het kind voornamelijk denkt dat seks is “omdat men van elkaar houdt en/of omdat men een kind wil” maar nog niet voor een erotisch spel.

Wat hem het meeste stoort is de verpakking van het product dat men duidelijk in close-up toont in 5 verschillende soorten, een verpakking die ook kan gebruikt worden als seksspeeltje.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij in het algemeen TV-reclame rond Durex vermijdt tijdens familieprogramma’s, evenals op tijdstippen wanneer kleine kinderen nog wakker zijn (voor 20u). Na onderzoek is echter vastgesteld dat er ondanks duidelijke instructies aan het reclamebureau toch uitzendingen voor 20u zijn geweest.

De adverteerder zal erop toezien dat er tijdens de volgende TV-campagnes geen enkele TV-reclame voor Durex meer wordt uitgezonden voor 20u.

De adverteerder deelde ook mee dat de Durex reclame tijdens de uitzending van Joséphine ange gardien na 22u uitgezonden is.

Jurybeslissing

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat deze zich engageert om geen reclame voor Durex uit te zenden tijdens familieprogramma’s of voor 20u. In dit geval zijn er, ondanks duidelijke instructies hierover, wel degelijk uitzendingen geweest voor 20u.

Niettemin, rekening houdend met de huidige sociale context, is de Jury van oordeel dat deze reclame geen beweringen of visuele voorstellingen bevat die indruisen tegen de geldende fatsoensnormen.

Bovendien is de Jury van mening dat deze reclame niet van aard is om morele schade toe te brengen aan kinderen of adolescenten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: RECKITT BENCKISER
Product/Dienst: Durex
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Categorie: Gezondheid
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  07/05/2013