PROXIMUS – 14/10/2015

Beschrijving van de reclame

De radiospot gaat als volgt: 
VO: « Proximus présente Lucky Family. »
Moeder: « Marius, c’est toi ? »
Zoon: « Oui, c’est fini avec Sophie. »
Moeder: « Quoi ? »
Vader: « Et, tu reviens vivre à la maison ? »
Zoon: « Oui, pas trop le choix. »
Vader: « Mais c’est super ! »
Moeder: « Mais c’est super ! »
Zoon: « Mais enfin, c’est quand même fini avec Sophie. »
Vader: « Bon ça va, elle était gentille mais c’était pas non plus un canon de beauté. »
Moeder: « Allez venez, j’ai fait de la soupe. »
Vader: « Oui. »
VO: « Etre une famille, c’est une chance. Avec Lucky Family chaque membre de la famille économise jusqu’à 10€ par mois sur son abonnement mobile mis en pack. »

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt het antwoord van de vader uitermate schandalig. Er wordt de boodschap gegeven dat het belangrijker is om mooi te zijn dan sympathiek te zijn. Dat is volgens hem eenvoudigweg beschamend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde het volgende mee over zijn radiocampagne. In beide spots worden ouders voorgesteld die erg blij zijn omdat hun kind weer thuis komt wonen (de ene omdat hij de relatie met z’n vriendin heeft verbroken, de andere omdat hij gebuisd is), aangezien ze in dat geval kunnen genieten van de korting in het kader van het family pack.
Het concept is duidelijk humoristisch (door overdrijving). Geen enkele ouder wil dat zijn kind weer thuis komt wonen om van de pack-korting te kunnen genieten. De dialogen zijn uit het leven geplukt. De spot drukt derhalve geenszins uit dat schoonheid belangrijker is dan het karakter van een persoon. Het is echter wel zo dat dergelijke uitspraken mogelijk zijn binnen de context van een gezin.
De adverteerder meent dan ook dat de klacht ongegrond is.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot met betrekking tot het familiepack van de adverteerder schetst hoe een zoon terug bij zijn ouders gaat wonen na de breuk met zijn vriendin. De ouders verheugen zich hierover op een overdreven en dus weinig realistische manier.

De Jury is van mening dat de toon van de spot in kwestie luchtig is en dat de adverteerder zich niet uitspreekt over de vraag naar het belang van de schoonheid van een persoon in verhouding tot diens persoonlijkheid.

Gezien de context is de Jury van oordeel dat de radiospot niet van aard is om de gemiddelde consument te choqueren en de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens niet schendt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: PROXIMUS
Product/Dienst: Pack Lucky Family
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  14/10/2015