Een tv-spot toont een jonge vrouw die haar badjas uitdoet om een douche te nemen. Ze gebruikt het product van het merk en geraakt er opgewonden van, hetgeen blijkt uit de bevredigende geluiden : « Oh wauw….. ». Een mannenstem zegt : « De nieuwe Herbal Essences shampoo en conditioners van Clairol hebben een ongelooflijk effect op je. De natuurlijke kruiden en plantenextracten in zuiver bronwater brengen je helemaal in extase. En als je dat al opwindend vindt, wacht dan tot je je haar ziet ». Vervolgens toont men opnieuw de vrouw met veerkrachtig haar, waarna een koppel in beeld wordt gebracht dat naast mekaar in de zetel TV zit te kijken en waarvan de vrouw zegt : “Ik wil ook die shampoo die zij heeft”. Mannenstem : “Nieuw Clairol Herbal Essences, natuurlijke extase”.
De adverteerder liet gelden dat deze spot gebaseerd is op het idee van een duidelijke overdrijving van genot om bepaalde eigenschappen van het product in de verf te zetten, m.n. de goede parfum en de aangename bestanddelen van de shampoo. Het gaat om een overdrijving die als humoristisch wordt ervaren door de meerderheid van de kijkers en zonder choquerende tekst of beeld. Hij benadrukte dat deze spot niet enkel tijdens de piekuren uitgezonden wordt.
De Jury heeft vastgesteld dat deze spot gerealiseerd werd rond het thema « extase » met op het einde een humoristische knipoog. Gelet op het duidelijke overdreven en humoristische karakter en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70