Een advertentie met als titel “Bon. Een zonnebril of brilmontuur voor de helft van de prijs bij Pearle. 50% korting.” toont een vrouw met een halve bril op haar neus, gevolgd door de tekst: ”De andere helft krijg je gratis”.
Tekst onder de titel: Exclusief voor de lezers van deze krant. Pearle geeft 50% korting (dus 1 euro per schijf van 2 euro) op alle zonnebrillen en brilmonturen*. Ga met deze bon van zaterdag 2 mei tot en met donderdag 14 mei 2009 langs bij Pearle. Surf naar www.pearle.be voor een Pearle opticien in je buurt.
De asterisk verwijst naar voorwaarden waaronder: afgifte bon, niet cumuleerbaar met andere promoties, slechts 1 montuur of één zonnebril per klant, enkel zonnebrillen met gewoon glas(niet op sterkte) en op brilmonturen (zonder glazen), geldig van 2 mei tem 14 mei 2009.
De adverteerder deelde mee dat de korting van 50% geldig was op alle zonnebrillen en monturen die tijdens de actieperiode in de winkel aanwezig waren. Maar het is inderdaad wel waar dat bepaalde merken leveranciers hem (vrij laat) verboden hadden om de allerlaatste collecties te laten meelopen in deze kortingactie. De collectie van vorig jaar heeft hij wel laten meelopen; dit is ook zo gecommuniceerd naar zijn winkels en eveneens naar de mensen van het Nieuwsblad. De verschillen tussen de collecties van dit jaar en vorig jaar zijn nauwelijks merkbaar, en hij had zeker nog voldoende voorraad van de andere merken en van de collecties van vorige jaren om een representatief en volledig aanbod te kunnen doen. De boodschap is jammer genoeg door een aantal van zijn zaakvoerders niet duidelijk begrepen, waardoor ze blijkbaar het volledig aanbod van sommige merken uitgesloten hebben.
Het ging om een miscommunicatie en de adverteerder bood daar zijn excuses voor. Hij liet de klager toe om zijn zonnebril naar keuze te gaan kopen met een korting van 50%.
De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie het volgende stelt: …50% korting op alle zonnebrillen en brilmonturen*. De asterisk verwijst naar beperkende voorwaarden waaronder: afgifte bon, niet cumuleerbaar met andere promoties, slechts 1 montuur of één zonnebril per klant, enkel zonnebrillen met gewoon glas(niet op sterkte) en op brilmonturen (zonder glazen), geldig van 2 mei tem 14 mei 2009.
De Jury neemt er nota van dat sommige merken (collectie 2009) niet deelnamen aan deze kortingsactie. De collectie 2008 van deze merken liep wel mee in deze actie, doch een aantal zaakvoerders had dit niet duidelijk begrepen en had het volledig aanbod van bepaalde merken ten onrechte uitgesloten.
De Jury is van oordeel dat de advertentie die spreekt van “alle zonnebrillen en monturen” en geen beperkende voorwaarden bevat mbt bepaalde merken van zonnebrillen, van aard is om de consument te misleiden. Indien bepaalde merken niet deelnemen aan de actie, dient dit duidelijk vermeld te worden, aangezien dit essentiële informatie betreft en dat het ontbreken ervan de consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou genomen hebben.
Op basis van art. 94/6 en 94/7 van de wet op de handelspraktijken (WHPC) en art. 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code), heeft de Jury aan de adverteerder verzocht om deze reclame onder geen enkele vorm meer te verspreiden.
De adverteerder bevestigde deze reclame niet meer te verspreiden en in de toekomst, bij eventuele herhaling van deze promotie, duidelijk de voorwaarden of beperkingen in de advertentie te vermelden.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70