O’Yes – 03/03/2021

Beschrijving van de reclame

Op de Facebookpagina van “Moules Frites”, onder de tekst “Moules Frites c’est la première chaîne digitale de vidéos et podcasts 100% consacrée à la santé sexuelle”, staat een video met verschillende jongeren die het kanaal voorstellen.
Teksten en stemmen: “Coucou toi, t’as déjà entendu parler de Moules Frites ? Moules Frites ? (GIFs van een klein meisje en vervolgens van een man die verbaasd kijkt en niet weet waar het over gaat). Qu’est-ce que c’est ? La première chaîne belge de vidéos et de podcasts en santé sexuelle ! Ah ouais ?! Aujourd’hui, c’est compliqué de trouver des infos fiables et de qualité sur la santé sexuelle. Donc, si tu te poses des questions sur le plaisir, la contraception, le consentement, les relations, bref la sexualité au sens large ? Moules Frites te donne un max d’infos. Moules Frites c’est aussi des reportages, des interviews, des tutos, des jeux, … Ici, pas de complexes ! Ambiance chill, zéro tabou et un humour bien de chez nous. (Meerdere GIFs waaronder een klein meisje dat lacht.) En plus, sur Moules Frites tout est fait par les jeunes et pour les jeunes. Et ouais ! C’est nous qui choisissons les sujets en fonction de ce qui nous intéresse, et des questions qu’on se pose. Retrouve-nous sur YouTube, Instagram, Facebook, TikTok et même Spotify, Deezer ou encore Google Podcast. Moules Frites ! Abonne-toi !”

Motivering van de klacht(en)

De klaagster verwees naar een video op de Facebookpagina van “Moules Frites”. Zij vindt dit initiatief eigenlijk zeer positief, maar was gechoqueerd door afbeeldingen van een kind in de lanceringsreclame. Volgens haar richt “Moules Frites” zich tot jongeren en adolescenten en hebben afbeeldingen van kinderen geen plaats in deze reclame. In haar ogen is het een vergoelijking voor pedofilie, alsof men zegt "ja, het is normaal dat een zesjarig kind dezelfde seksualiteit heeft als een volwassene". Tot slot wees ze erop dat hoewel deze GIF's erg bekend zijn, een GIF voor volwassenen meer op zijn plaats zou zijn geweest.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat O’YES (Organization for Youth Education & Sexuality – vroeger SIDA’SOS) een vzw is die opgericht werd door en voor jongeren in 2009. Hij is actief op het gebied van gezondheidsvoorlichting en -bevordering en heeft als missie om jongeren bewust te maken van seksuele gezondheid door middel van educatie door leeftijdsgenoten om zo attitudes te veranderen en gedrag op de lange termijn te verbeteren.

De adverteerder deelde vervolgens meerdere argumenten mee om aan te tonen dat de klacht, volgens dewelke geen enkel kind aanwezig zou moeten zijn in video’s over seksualiteit, onterecht is.

Ten eerste is de video in kwestie volgens hem geen reclame en gaat hij niet over 'seksualiteit' als zodanig. Het is een toelichtende video over het project Moules Frites, een kanaal waar jongeren relationele, emotionele en seksuele onderwerpen kunnen bespreken zonder taboes en op een zorgzame manier. Er wordt geen inhoud genoemd die ongemakkelijk zou kunnen zijn voor kinderen.

Ten tweede werd deze video gemaakt door de jonge vrijwilligers van O’YES en is het dus logisch dat zij gebruikmaken van de communicatiemethodes waar ze vertrouwd mee zijn. De twee kinderen in kwestie worden afgebeeld in wat men GIF’s noemt waarvan het gebruik vrij is van auteursrechten. Als onderdeel van de populaire cultuur op internet zijn GIF's een geliefd communicatiemiddel en worden ze vaak gebruikt door jongeren. Daarom hebben veel internetgebruikers gereageerd op de opmerkingen van de klager, het Moules Frites-project gesteund en erop gewezen dat de beschuldiging ongegrond is.

Ten derde hebben talrijke referentieorganisaties die de vzw ondersteunen, zoals Child Focus, DGDE (délégué général aux droits de l’enfant) en ook de verschillende ministers de video gevalideerd.
Na ontvangst van de klacht heeft de adverteerder contact opgenomen met Child Focus, een referentie op het vlak van bescherming van kinderrechten, dat een positief advies gegeven heeft over deze video door te zeggen dat deze geen enkel probleem vormt en in geen geval aangepast zou moeten worden.

De adverteerder deelde tot slot mee dat hij verbaasd was dat de klaagster “het rechtvaardigen van pedofilie” aanhaalt en dat hij zeer verontrust was door deze zeer ernstige en totaal ongegronde beschuldiging. Ter herinnering, een rechtvaardiging voor pedofilie is de som van acties, geschriften en standpunten die erop gericht zijn pedofilie sociaal aanvaardbaar te maken of zich ervoor te verontschuldigen. Het Moules Frites-project moedigt seksuele relaties tussen kinderen en volwassenen op geen enkele manier aan en veroordeelt deze ten strengste. Het heeft juist als doel te informeren en bewust te maken, zodat iedereen zijn rechten kent en verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn eigen gezondheid.

De adverteerder is dan ook van mening dat deze klacht onterecht is en veel schade toebrengt aan een project dat net van de grond komt en dat als doel heeft jonge Belgen mondiger te maken.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de video in kwestie en van de klacht die hierop betrekking heeft.

Vooreerst is zij van mening dat deze video de lancering van het kanaal in kwestie aankondigt en er promotie voor maakt en is zij dus van mening dat het om reclame gaat waarvan het onderzoek van de inhoud ervan tot haar bevoegdheid behoort.

Zij heeft vervolgens vastgesteld dat de GIF’s van kinderen in de video waarnaar de klaagster verwijst respectievelijk de vermelde verbazing en humor oproepen om de woorden van de jongeren die het kanaal voorstellen te illustreren.

Volgens haar en zoals bevestigd door de adverteerder, zijn GIF’s in het algemeen erg populair op internet en een populair communicatiemiddel dat vaak door jongeren in het bijzonder gebruikt wordt.

De Jury was het ook met de adverteerder eens dat de video geen visuele of tekstuele elementen bevat die ongepast zouden kunnen zijn voor kinderen.

Volgens haar roept de video op geen enkele manier seksuele relaties met kinderen op en worden deze dus niet gebanaliseerd of vergoeilijkt.

Zij is dan ook van oordeel dat de video niet van aard is om mentale of morele schade toe te brengen aan kinderen en niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

De Jury is ook van mening dat de interpretatie van de klaagster, namelijk dat het gebruik van afbeeldingen van kinderen in de video in kwestie een rechtvaardiging is van pedofilie, enkel haar mening is en niet wordt gedeeld door het grote publiek.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: O’YES
Product/Dienst: Digitaal kanaal “Moules Frites”
Media: Internet
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  03/03/2021