OPEL – 20/03/2012

Beschrijving van de reclame

Spot 1:
Een operazanger zingt het volgende:
« Die neue Modellen von den Opel sind wunderschön, ja wunderschön. Mit tollen Condizionen bei den Opel ist es ...”

Spot 2:
F: “Sehen sie einmal Heinrich. Einen neuen Opel Corsa!”
H: “Alle Bradwürsten in Himmel, das ist eine superschöne Wagen.”
F: “Und heute gibt es ganz viel Vorteil.”
H: “Also, komm Fiona!”
F: “Wohinn?”
H: “Nach Opel natürlich!”
F: “Toll, toll, toll!”

Spot 3:
Rammstein-achtige muziek :
Zanger : « Opel, Opel, das sind schönen Autos, bei Opel. »

De 3 spots eindigen met de volgende voice-over: “Je moet duitsers niet vragen om een subtiele radiospot te maken. Maar je kan ze wel altijd vragen om een superieure wagen te bouwen. In maart heb je een Corsa diesel voor de prijs van een benzine.
Afspraak bij uw Opelverdeler. Aanbod onder voorwaarden. Opel, wir leben Autos.”

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt het een schande om de Duitsers te karikaturiseren als lomperikken met slechte smaak. Hij kan zo’n kleinering niet aanvaarden.

De klager vindt het onaanvaardbaar dat reclame een helaas wijdverbreid racistisch gevoel versterkt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft meegedeeld dat het hem spijt mochten de spots verkeerd zijn begrepen als racistisch of dat ze Duitsers in een slecht daglicht zouden plaatsen. Dit was geenszins de bedoeling.

In tegendeel: Opel is een door en door Duits merk, en de adverteerder is daar trots op (getuige ook de slogan “Wir Leben Autos” die in het Duits is). De hoofdboodschap van de spots is nu net de superioriteit van Duitse wagens (in casu Opel) te beklemtonen.

Er wordt geen waardeoordeel gegeven over “Duitse muziek”. Het enige waardeoordeel dat er misschien wordt gegeven is over wat een goede (subtiele) reclamespot zou moeten zijn, waarmee het reclamebureau zichzelf een beetje parodieert.

De adverteerder wil zich verontschuldigen indien dit niet door iedereen op die manier is begrepen, hij had geenszins de bedoeling om mensen te schofferen.

Jurybeslissing

De Jury heeft er dadelijk nota van genomen dat er een duidelijk verband bestaat tussen het Duitse automerk en het feit dat in de spots Duitsers in scène worden gezet. De Jury is van mening dat het in dit geval gaat om zelfspot.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze radiospots niet van aard zijn om de Duitsers te denigreren en geen racistisch gedrag oproepen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: OPEL
Product/Dienst: Corsa Diesel
Media: Radio
Onderzoekscriteria: Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  20/03/2012